JAG HAR FLYTTAT!

MIN BLOGG MITT FÖRETAG SJÄLVHJÄLP
GLANNSTROM.SE
-
MIN NUVARANDE BLOGG
HAPPYRESEARCH.SE
 -
FRÄMJAR PSYKOLOGISKT VÄLMÅENDE
ONLINETERAPI.NU
 -
INFORMATION OM PSYKOLOGI OCH SJÄLVHJÄLP
  . . . . . . . . . . .  
  AKUT HJÄLP
  GRATIS SJÄLVHJÄLP 
  PSYKOLOGINS HISTORIA
  PERSPEKTIV
  DIAGNOSER
  BEHANDLINGAR
  FORSKNING
  UTBILDNING
  LÄNKAR
  KONTAKT
  OM MIG
   
 
SÖKLÄNKAR
BlogRankers.com Politik bloggar Blog Flux Directory Bloggtoppen nyligen.se
SENASTE INLÄGG
Mentorskap / Stödperson Nytt utseende! Sokrates och Psykologistudenten flyttar... länge leve psykologiblogg.se! Promenad i solen Detta borde varit jag... och detta är jag! Ändrade planer Mitt liv som forskare Dissociation och Träning Dagens Snopp Kommentar Vad är det värsta som kan hända? Sega dagar Smärtlindring är inte dödshjälp Dröm om föreläsning En hemsk värld? Vad är en vedmaskin? Tillbaka i Örebro Who wants to live forever? Lär dig att studera effektivt! Film - Shutter Island (2010) Grekisk Plankstek på Efesos
KATEGORIER
Bilder Blogg Buddhism Citat Dagens Babe Dikter Disciplin Film Filosofi Forskning Fragment Frågor och Svar Föreläsningar Grekland Idrotts-Glänne In English Internet Jobb Karriär-Glänne Klinisk psykologi Konst Kontoret Krönikor Kärlek Lika som bär Livet enligt Glänne Livsstil Medkänsla Länkar Mat Meditation Mode Motsatsfilosofi Musik Noveller Nyheter Nöje Om mig Pengar Poker Politik Politiskt (in)korrekt Populism Privata noteringar Psykologi Relationer Resa Rubriker Sex Självhjälp Spex-Glänne Sporten Svammel Träning Val 2010 Veckans Freud Video Vägen Tillbaka Vänner Youtube Youtubetriss
ARKIV
April 2011 Maj 2010 April 2010 Mars 2010 Januari 2010 December 2009 November 2009 Oktober 2009 September 2009 Augusti 2009 Juli 2009 Juni 2009 Maj 2009 April 2009 Mars 2009 Februari 2009 Januari 2009 December 2008 November 2008 Oktober 2008 September 2008 Augusti 2008 Juli 2008 Juni 2008 Maj 2008 April 2008 Mars 2008 Februari 2008 Januari 2008 December 2007 November 2007 Oktober 2007 September 2007 Augusti 2007 Juli 2007 Juni 2007 Maj 2007 April 2007 Mars 2007 Februari 2007 Januari 2007 December 2006 November 2006 Oktober 2006 September 2006 Augusti 2006 Juli 2006 Juni 2006 Maj 2006 April 2006 Mars 2006 Februari 2006 Januari 2006 December 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 Augusti 2005 Juli 2005 Juni 2005 Maj 2005
Hälsa
 
 
 
 
Liza Marklund - Gömda - Vad är egentligen sanning?
Det har kommit fram att "Gömda" BYGGER på en sann berättelse, men att boken i mångt och mycket är fiktiv. Då är frågan: Har LIza Marklund ljugit? Är hon en dålig människa?

Ja, hon har ljugit. Nej, hon är inte en dålig människa.

Media handlar om att popularisera, dramatisera och sälja. En bok om en "vanligt misshandlad tjej" är inte särskilt spännande. Den säljer inte så bra. Blandar man in en galen utlänning så blir det genast mer intressant. Boken säljer. Den bygger på en sann berättelse.

På samma sätt fungerar dokusåpor och liknande. De BYGGER på riktiga deltagare, men deltagarna är sällan sanna. De dramatiserar och populariserar. De säger att "jag är bara mig själv", trots att de fiskar efter uppmärksamhet på alla sätt de kan förmå sig. De säljer sig, liksom de flesta inom media gör. Även jag, genom den här bloggen. Jag horar ibland med usla inlägg för att få läsare. Så funkar det.

Liza har gått lite för långt i sin "modifiering av sanningen", men i alla fall bett om ursäkt och förklarat hur det ligger till. Så länge hon tar sitt ansvar, så är hon inte en dålig människa. Jag tycker inte blogghetsen är befogad.

Sanning och verklighet säljer, men det som säljer är ofta inte sant. Ibland får vi skylla oss själva när vi ser en mask på ett bete och sväljer hela spöet. Vi blir lurade hela tiden. Vi vet bara inte om det.

AF 1 DN 1 2 3 4 NM SVD 1

Lizas svar på Newsmill

http://intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
Time 2009-01-12 @ 15:31:21 Permalink Nyheter Trackbacks ()
Comment KOMMENTARER (18)
KOMMENTARER

Postat av: anjelina

håller med dig:) även om liza marklund har modifierad sanningen i sina böcker, så har faktiskt gömda etc. gjort otroligt mkt för att kvinnomisshandeln numera uppmärksammas mer och mer i sverige..

2009-01-12 @ 15:51:17
URL: http://missanjelina.blogspot.com
Postat av: galaxa

"men i alla fall bett om ursäkt " Ja, så ädelt! 15 år senare! Pah! En stiftelse som hjälpte flera utsatta kvinnor fick i alla fall sin verksamhet totalförstörd p.g.a. Marklunds skriverier! Och hon kallar sin berättelse för "en sann historia". Det kräver väl lite mer än påhitt och en ursäkt femton år senare!
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/artikel988727.svd#articlecomments

2009-01-12 @ 16:02:07
Postat av: Glänne

Vill du utveckla, galaxa? Jag hänger inte med.

2009-01-12 @ 16:12:16
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Galaxa

Nej, jag var visst inte så tydlig. Läs bif länk, där Ann Heberlein skriver om stiftelsen Trossen, var min tanke, men länken funkar visst inte. Ridå.

Provar igen:
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kommentar/artikel988727.svd

(Annars sök på "Liza Marklund har en del att förklara", "vingklippt", "Anna Heberlein" eller så...)

Intressant, tycker jag. Speciellt om man är konspirationsteoretiskt lagd...

2009-01-12 @ 16:24:43
URL: http://et-phone-home.blogspot.com/
Postat av: Glänne

Det är väl två olika frågor? Det du syftar till verkar handla om hennes artikelserie i Expressen, som inte var ett skönlitterärt verk.

Naturligtvis bär Liza ett ansvar också för dessa artiklar. Men jag förstår inte varför hon grundlöst skulle gå ut och anklaga föreståndaren för någonting (bedrägeri), om hon inte hade gjort research på området. Jag tycker det är extra bra med granskning mot verksamheter som säger sig utföra välgörande arbete, men som snor åt sig pengarna själva.

Lite lustigt att Ann Heberlein skrev inlägget. Henne skrev jag nyss om. Hon försvann ju i samband med utgivningen av en bok, men är lyckligtvis inte längre försvunnen.

2009-01-12 @ 16:43:48
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Anna

Det dumma är ju att hon skrivit att det är en sann historia, vilket det uppenbarligen inte är helt. Synd att dom skrev så från början, för boken behöver ju egentligen inte det, den är bra ändå!

2009-01-12 @ 16:47:36
URL: http://annahallbergs.blogg.se/
Postat av: LenaMaria

Om du vill ställa upp i en dokusåpa så är det under eget ansvar, men vad tror du den riktiga MMDMÖ tycker om att bli uthängd som krigsskadad psykopat som både våldtar och mördar vuxna och barn? Vad tror du om hans dotter som vuxit upp med den bilden av sin riktiga pappa? Vad tror du om hans andra dotter som skäms för att hennes far är en av huvudpersonerna i "Gömda"? Elizabeth Hermon?

Är det helt plötsligt okej och korrekt att ljuga ihop saker om andra människor och lansera det som en sann historia, bara man ber om ursäkt när boken sålt en miljon kopior och 15 år senare?

2009-01-12 @ 17:36:09
URL: http://albylien.net/b/
Postat av: Glänne

LenaMaria:

Nej, det är inte ok. Och det har jag inte heller sagt att det är. MEN det gör henne inte till en dålig människa. De hon har bett om ursäkt till, är sina läsare. Till mannen med de mörka ögonen, har hon såvida jag vet, inte bett om ursäkt.

Personligen vet jag inte vad som är sant eller falskt i frågan. Däremot vet jag att det är väldigt vanligt att modifiera sanningen när det gäller produkter som säljer (tex böcker). Precis som Antonsson just nu gör. Eller är det hon säger 100 procent sant?

Framkommer det att Marklunds research och "bevis" bara är rena lögner, blir situationen såklart annorlunda.

2009-01-12 @ 18:29:46
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Emma

Historien om stiftelsen som lurade till sig pengar från kommuner för att hjälpa kvinnor som enligt Marklund inte fick någon hjälp finns inte bara med i artikelserien i Expressen utan också i boken Paradiset som är skönlitterär. Storyn finns också med i Asyl som är andra boken i serien om Gömda.

2009-01-12 @ 19:14:17
URL: http://emmaaxelsson.blogg.se/
Postat av: Peter Ingestad

Om nu Marklunds ambitioner varit skönlitterära, varför all denna djupdykning i hemligt material, med läsning av "1000-tals sidor" och närvaro på stängda rättegångar; till yttermera visso kan sedan Marklund inte redovisa detta material just för att det är hemligt; och om nu Marklund varit så extremt noggrann och seriös, hur bär hon sig då åt för att göra de grova misstag hon faktiskt gjort. Marklund begär nu att vi skall tro hennes kort utan att syna dem. Det är Bluffstopp.

2009-01-12 @ 22:09:35
URL: http://screenfonds.blogspot.com/
Postat av: Galaxa

Jag tycker inte det är vidare applåderbart när Marklund inte förrän nu, ber om ursäkt för att hon kallat något för sanning, men inte menat det. (Jmfr Tage danielssons monolog om kärnkraften)

Glänne skriver: "förstår inte varför hon grundlöst skulle gå ut och anklaga föreståndaren för någonting (bedrägeri), om hon inte hade gjort research på området." - Nej, det kan man man ju undra och hon hade möjligen gjort en del research. Föreståndaren blev ju dock helt friad från misstankar ganska direkt, men då var skada s.a.s. redan skedd. Till skada för Elisabet Hermon och framför allt kanske för de kvinnor som hade kunnat bli hjälpta av henne.

Jag tycker också det är bra med granskning av verksamheter som säger sig utföra välgörande arbete oavsett om man misstänker att de snor åt sig pengarna själva eller ej. Granskning är bra. Jag tycker även det är bra att man granskar författare som säger sig skriva en sann historia. Det borde ha gjorts tidigare. Ja, det har det ju i o f s Monica Antonsson redan gjort i sin blogg, men det är ju först nu som det får någon uppmärksamhet. Elisabet Hermons bok blev ju raskt förbigången, så det blve ju ingen debatt förrän nu.

Men det är ju lite olika frågor - jag håller med. Men bägge frågorna handlar ju om Marklunds trovärdighet.

2009-01-13 @ 10:44:02
URL: http://et-phone-home.blogspot.com/
Postat av: Glänne

Jag håller med dig Galaxa, men vågar inte dra några slutsatser kring sakfrågorna med "Mia" eller Elisabeth Hermon.

Och att Marklund ljuger, har jag redan gått med på. Det var ju en av slutsatserna med mitt lilla inlägg. Sedan kan jag tycka att det finns någonting farligt med att polarisera samhället i svart och vitt som Marklund gjort, men det är också en annan fråga :) Slutsatsen: Hon har ljugit, vilket de flesta gör i media. Säkert Antonsson också, för att krydda till det lite extra.

Om Marklund har förtalat någon så skulle hon väl åtalas?

2009-01-13 @ 17:31:34
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Lövet

Skall ovanstående tolkas som att du tycker att ändmålet i detta fall helgade Marklunds medel?

Vilka andra manipulationer är ok för att bevisa "mäns överordning och kvinnors underordning"?

Felaktig statistik; förvrängda artiklar om "kvinnofällor" som SMS-lån, lådviner mm; kanske några oskyldigt utpekade och oskyldigt dömda "våldtäcktsmän" osv osv

Den "politiska sanningen" är som Anne-Marie Skarp säger inte ifrågasatt och då är tydligen vad som helst tillåtet?

...eller går jag för långt i min tolkning? Och var går i så fall gränsen för dig?

2009-01-14 @ 14:00:31
Postat av: Örjan

Problemet är att journalister aldrig ställs till ansvar för sina handlingar. Dels har hon nu mer eller mindre förföljt och demoniserat en man i snart 15 år för att han misshandlade sin fru, samtidigt som hon har förlåtit sin agent för att han misshandlade sin fru betydligt allvarligare direkt. Samband=I båda situationerna var hennes agerande det hon tjänade mest på. För inte är det väl så att Liza är fördomsfull mot utlänningar? Det andra, som kanske är viktigare. Trossens skapare blev frikänd från allt som Liza och Mia anklagade henne för, ändå envisas hom med att ta upp det gång på gång och behandla det som sanning? Fortsätter och mal sönder någon som redan ligger ner? För egen vinnings skull, i det här fallet för att lätta sitt dåliga samvete. För inte kan väl Liza ha fel, med en så fantastisk källa som Mia? Journalister och författare måste börja tänka igenom konsekvensen av sitt handlande i förväg och göra en bedömning - är det värt det? eller orsakar jag mer skada än nytta? Det är ansvar. Det Liza gör nu är bara ett sätt att smita undan sitt dåliga samvete.

2009-01-14 @ 22:00:55
Postat av: Örjan

Det vanligaste sättet för en journalist/författare att undvika förtalsmål är att byta namn på dem som är inblandade. Mao, Liza kan inte bli fälld för förtal för det som skrivits i gömda, paradiset etc och det vet hon om.

2009-01-14 @ 22:05:11
Postat av: Björn

Kommentar till Örjan: Liza kan mycket väl bli fälld för förtal. Det är inte namnbytet utan möjligheten att identifiera den hon förtalar som avgör. Om alla vet vem "mannen med de mörka ögonen" är spelar det ingen roll vilket namn hon givit sin semifiktiva figur.

2009-01-15 @ 07:41:05
Postat av: Tommy Sandström

Ditt inlägg om Liza är ngt av det mest korkade jag läst på länge. Sant är sant och falskt är falskt. Någon mellanform finns inte. Har Liza gjort anspråk på att skriva sanningen ska hon banne mig också gör det. Annars hamnar vi någon stan i Orwells 1984 med nyspråket där det inte längre går att urskilja vad som är vad. Men det är kanske så du och makten vill ha det. Jag ställer inte upp på det.

2009-01-15 @ 17:36:28
Postat av: Ina

Hej! jag har läst dina böcker och jag har aldrig läst bättre böcker!... Men jag bryr mig inte om att det om det är så att det finns saker som är falska.

2009-02-27 @ 21:21:36

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

  PRENUMERERA
bloglovin
  DELA DENNA SIDA
Bookmark and Share
  RSS
RSS 2.0
Copyright 2005-2011
Mikael Glännström
. . . . . . .