JAG HAR FLYTTAT!

MIN BLOGG MITT FÖRETAG SJÄLVHJÄLP
GLANNSTROM.SE
-
MIN NUVARANDE BLOGG
HAPPYRESEARCH.SE
 -
FRÄMJAR PSYKOLOGISKT VÄLMÅENDE
ONLINETERAPI.NU
 -
INFORMATION OM PSYKOLOGI OCH SJÄLVHJÄLP
  . . . . . . . . . . .  
  AKUT HJÄLP
  GRATIS SJÄLVHJÄLP 
  PSYKOLOGINS HISTORIA
  PERSPEKTIV
  DIAGNOSER
  BEHANDLINGAR
  FORSKNING
  UTBILDNING
  LÄNKAR
  KONTAKT
  OM MIG
   
 
SÖKLÄNKAR
BlogRankers.com Politik bloggar Blog Flux Directory Bloggtoppen nyligen.se
SENASTE INLÄGG
Mentorskap / Stödperson Nytt utseende! Sokrates och Psykologistudenten flyttar... länge leve psykologiblogg.se! Promenad i solen Detta borde varit jag... och detta är jag! Ändrade planer Mitt liv som forskare Dissociation och Träning Dagens Snopp Kommentar Vad är det värsta som kan hända? Sega dagar Smärtlindring är inte dödshjälp Dröm om föreläsning En hemsk värld? Vad är en vedmaskin? Tillbaka i Örebro Who wants to live forever? Lär dig att studera effektivt! Film - Shutter Island (2010) Grekisk Plankstek på Efesos
KATEGORIER
Bilder Blogg Buddhism Citat Dagens Babe Dikter Disciplin Film Filosofi Forskning Fragment Frågor och Svar Föreläsningar Grekland Idrotts-Glänne In English Internet Jobb Karriär-Glänne Klinisk psykologi Konst Kontoret Krönikor Kärlek Lika som bär Livet enligt Glänne Livsstil Medkänsla Länkar Mat Meditation Mode Motsatsfilosofi Musik Noveller Nyheter Nöje Om mig Pengar Poker Politik Politiskt (in)korrekt Populism Privata noteringar Psykologi Relationer Resa Rubriker Sex Självhjälp Spex-Glänne Sporten Svammel Träning Val 2010 Veckans Freud Video Vägen Tillbaka Vänner Youtube Youtubetriss
ARKIV
April 2011 Maj 2010 April 2010 Mars 2010 Januari 2010 December 2009 November 2009 Oktober 2009 September 2009 Augusti 2009 Juli 2009 Juni 2009 Maj 2009 April 2009 Mars 2009 Februari 2009 Januari 2009 December 2008 November 2008 Oktober 2008 September 2008 Augusti 2008 Juli 2008 Juni 2008 Maj 2008 April 2008 Mars 2008 Februari 2008 Januari 2008 December 2007 November 2007 Oktober 2007 September 2007 Augusti 2007 Juli 2007 Juni 2007 Maj 2007 April 2007 Mars 2007 Februari 2007 Januari 2007 December 2006 November 2006 Oktober 2006 September 2006 Augusti 2006 Juli 2006 Juni 2006 Maj 2006 April 2006 Mars 2006 Februari 2006 Januari 2006 December 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 Augusti 2005 Juli 2005 Juni 2005 Maj 2005
Hälsa
 
 
 
 
En fråga om desperation, inte om hudfärg

Det är tydligen våldsamma upplopp i Rosengård. En liten klick personer, mestadels ungdomar (som är mestadels muslimer?) är missnöjda med sina liv och särbehandling och protesterar därför mot samhället, genom förstörelse. Det är onödigt, men samtidigt tyder det på att utanförskap sprider sig i Sverige. Är man tillräckligt desperat, tar man till våld. Så funkar tyvärr många människor. Så skulle säkert du och jag också kunna funka om vi var tillräckligt förbannade.

Polisen skulle såklart kunna kväva detta upplopp hur enkelt som helst, men man vill inte provocera eller ge någon orsak att bli ännu argare. Det bästa är därför att låta hålla dom på tills dom märker att det inte är rätt sätt att få det bättre. Protest gjord, protest hörd. Dags att gå hem innan polisen tappar tålamodet. För så illa är det trots allt inte i Sverige. Men naturligtvis behöver samhället bli mer jämlikt, och förutsättningar behöver finnas för alla.

Eftersom jag spenderade hela våren i Grekland, så vet jag att det är mycket värre där nere, när det gäller förutsättningar att lyckas. Det finns en större utbredd fattigdom. Sverige måste akta sig, så att de inte går samma väg.

Hoppas att alla förstår att detta inte handlar om hudfärg och nationalitet, utan om utanförskap och hopplöshet. Skulle precis lika gärna kunna vara svenskar.

AB 1 SVD 1 2 DN 1 2 3

http://intressant.se/intressant


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , ,
Time 2008-12-19 @ 00:31:51 Permalink Nyheter Trackbacks ()
Comment KOMMENTARER (38)
KOMMENTARER

Postat av: Erik

Grattis Sverige till att ha blivit ett nytt Balkan!

2008-12-19 @ 00:54:18
Postat av: Jackthehammer

Du skriver:
"En fråga om desperation, inte om hudfärg"

Alltså driver du med mig nu eller?
Det har alltid funnits fattiga människor i Sverige. Folk som vart i sk. utanförskap. Men lustigt nog är det bara dessa som ställer till med upplopp och kravaller.

Som du skriver, så illa är det faktiskt inte i Sverige. Faktumet är att Sverige är ett av de länder som erbjuder sina invandrare allra flest möjligheter i jämförelse med andra länder i västvärlden. Att dom sen pissar på oss och väljer att stå utanför samhället är ett hån mot oss svenskar. Deras tacksamhet är icke-existerande.
Dags att ta tag i dom här jävla problemen och mass-utvisa alla som inte är medborgare, så som man gjorde i Frankrike för ett par år sen. Det löste problemen.

2008-12-19 @ 00:56:45
Postat av: Oscar

Desperation? Åh nej, ursäkta inte deras beteende med "desperation". Desperation är att behöva gå hungrig, inte att behöva gå 200 meter extra till den stora moskén. Detta händer eftersom de saknar respekt för svenska lagar och för det svenska samhället, de saknar respekt för samhället och hatar svenskarna. De hatar den öppenhet som finns, de hatar vår livsstil. De har letat efter anledningar till att bråka sedan deras föräldrar kom hit, det är samma orsaker som ligger bakom mycket av det som sker i mellanöstern nu. Sverige håller på att förvandlas till ett nytt balkan på grund av den arabiska massinvandringen och sådana som du hjälper till med ditt förbannade flum.

2008-12-19 @ 01:04:10
Postat av: Anonymous

Det ska inte daltas med dessa jävla ligister, de har inget i Sverige att göra, skicka hem packet fort som fan.

"Våra" politiker sitter och tittar på, och bryr sig minimalt, för det är inte deras bakgård som brinner.

De har förbrukat sin rätt till att leva i Sverige när de gör såhär. Det har inget med hudfärg/religion att göra, de är helt enkelt LIGISTER, inget annat.

2008-12-19 @ 01:11:19
Postat av: Glänne

Men varför är det så, Oscar? Varför saknar de respekt, varför är de förbannade? De hatar inte vår livsstil, då skulle de inte bo här.

Jackthehammer. Det är inte att ta tag i problemet, det är att intetgöra problemet. Att få det gå upp i rök, med beklagliga konsekvenser, dvs tragiska människoöden (de som tvångsutvisas).

Naturligtvis bör man följa lagar och respektera varandra. Kanske är det så att det handlar om komplexa och rentav idiotiska människor som håller på med dessa våldsamheter. Men det är viktigt att förstå varför, och inte dra alltför stora generaliseringar av det hela (som att det är muslimer som hatar Sverige, och att de bör sparkas ut, osv).

2008-12-19 @ 01:12:46
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Glänne

Det är ligister det handlar om, ja. Om de ÄR ligister vet jag dock inte. Däremot kan vi säga att de agerar kraftigare än de borde göra.

Den intressanta frågan är varför de beter sig som de gör. Uppenbarligen känner de att de blir orättvis behandlade. Med all rätt? Det ursäktar inte deras beteende, men det finns mer än en slutsats att dra av detta fenomen.

2008-12-19 @ 01:15:32
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Oscar

"Men varför är det så, Oscar? Varför saknar de respekt, varför är de förbannade? De hatar inte vår livsstil, då skulle de inte bo här. "

Eh, jo? Om de kan isolera sig med sina landsmän och släktingar, om de får livstids försörjning utan krav på motprestation så kan de definitivt tänka sig att bo här som de gör.

"Jackthehammer. Det är inte att ta tag i problemet, det är att intetgöra problemet. Att få det gå upp i rök, med beklagliga konsekvenser, dvs tragiska människoöden (de som tvångsutvisas). "

Nej, det är den enda lösningen.

"Naturligtvis bör man följa lagar och respektera varandra. Kanske är det så att det handlar om komplexa och rentav idiotiska människor som håller på med dessa våldsamheter. Men det är viktigt att förstå varför, och inte dra alltför stora generaliseringar av det hela (som att det är muslimer som hatar Sverige, och att de bör sparkas ut, osv)."

Såvida du inte har en annan lösning (förutom flummigt skitsnack som någon indoktrinerad jävla föreläsare har slagit in i dig) - så föreslår jag att du inte svarar alls. Det låter bara urdumt.

2008-12-19 @ 01:32:30
Postat av: oscar

"Den intressanta frågan är varför de beter sig som de gör. Uppenbarligen känner de att de blir orättvis behandlade. Med all rätt? Det ursäktar inte deras beteende, men det finns mer än en slutsats att dra av detta fenomen."

Detta har diskuterats i Europa i trettio år nu, och medan "intellektuella" som du har gjort detta har vi tagit in ännu fler invandrare från världsdelar där kulturerna går stick i stäv med den västerländska värdegrunden. Under tiden har problemen bara förvärrats med en enorm ökning av den grova kriminaliteten och skenande sociala kostnader. Det borde vara slutsnackat nu, för er pseudovetenskap har inte hjälp någon.

2008-12-19 @ 01:36:33
Postat av: Glänne

Oscar:

Livstids försörjning utan krav på motprestation? Vad grundar du detta på? Exakt vilka är det du pratar om?

Vilka menar du isolerar sig? Invandrare? Eller är det så att de "hamnar" på samma ställe? Klart man vill bo med sin familj. Det känns naturligt.

När det gäller utvisningar vill jag först veta vilka du pratar om. Dessa våldsverkare som just nu härjar? Det är förmodligen en ganska liten klick professionella våldsverkare som hetsar upp stämningen hos andra, som bara är förbannade och inte är några "ligister".

Min lösning är: Bättre integration. Tyvärr är jag ingen expert på området, men jag vägrar tro att invandrare inte är intresserade av att komma in bättre i "det svenska samhället".

2008-12-19 @ 01:45:42
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Wise

Våra folkvalda konflikträdda politiker låter hellre Sverige brinna upp än att ta upp figthen mot dessa mörka krafter.Får man inte sin vilja igenom så startar man upplopp.Ska bli intressant och se hur Sverige utvecklar sig inom dom närmaste 20 åren.Vissa grupper i samhället mår illa av att inte få utöva våld.Är det dessa grupper som ska styra Sverige i framtiden?

2008-12-19 @ 02:12:27
Postat av: Mike

Mitt svar till mupparna som spär på hatet mot sin nästa på jinges blogg då den säkert kommer raderas ändå då den krockar med deras världsbild.


Ni har ingen som helst förståelse för fattigdom och segregationens effekter låter det som.

Rosengård är en kokande kittel av missämja skapat av politikernas oansvar och lögner.

Flera saker ligger som bas till grunden.

Fattigdomen och usla hyresvärdar.
Ungdomsgårdar och aktiviteter för unga.
Ett meningfyllt liv där ungdomarna ser att polititiker vill gynna oss istället för att bara styra och kontrollera folk till sina egna privata giriga fashist syfte, där man styr med lögner.
Islamofobin.
Ipred.Fra,Rfid,Lissbon,Pku,fildelningslagen,Grekland.osv osv osv lla valöften och lögner senaste 15 åren
Låga kommun anslag.
Segregation.
Arbetslöshet.

Betänk att polisen skjuter en kille på gatan i Sverige med förbjuden ammonution framför kameran framför hela befolkningen ,, utan att huvuden rullar.

I Grekland sköt polisen en 15 åring men inte framför kameran men framför vittnen,, polisen förnekar detta och staten backar upp honom på samma sätt som man backade upp polisen med div ursäkter då han sköt demonstranten i göteborg.

Och grekerna tolererar inte när staten vänder folket ryggen.

Vad förväntar ni er här i sverige??
Tror ni folk är dumma?
Tror ni folk kan glömma vad som helst och ta emot hur mycket skit som helst?
Vissa individer har faktiskt ett minne som sträcker sig längre än från valperiod till period.
Bara för att ni kanske har det tillräckligt gott ställt och avskärmar er själva som en helhet från befolkningen och samhället .

Så jävla svenskt att ta avstånd från sin nästa och se bara det som gynnar en som rätt.

90 talets syndrom.

Det var som någon jävla dåre på jobbet som satt och trackade ner på någon aktivist som demonstrerade på tv.

JA MEN SOM ATT DU VORE MYCKET BÄTTRE DIN DÅRE.

Imorgon står du utan jobb och demonstrerar mot fashismen,,,Vafaaan ska man säga.

Att folk är så jävla fucking korkade att dom inte inser att vi alla vill samma sak.

Vara lyckliga och slippa vara ensama,

Vi anpassar oss bara.

Staten lägger spelreglerna.

Anklaga inte folket för missämjan den har eran mentalitet skapat genom att se till att gemmenskapen som skapar välfärden genom att garantera att makthavaren gynnar medborgaren är borta.

Ja så länge ni har mat i magen och ohyra fritt boende och slipper fattigdomens och segregationens nackdelar så är det lätt att gagga skit.

Detta är resultatet av politikers landförräderi och gömda agendor och varenda ungdom till utlänning och många svenska ungomar känner till detta fenomen som 40-50 talisterna förnekar.

Därför börjar ungdomen tottalt tapap respekten för äldre och ser ner på dem som ovetande barn.

Jävla hyckleri hela systemet ,, ett hierarki kromokrati system som utmålar sig som demokrati och dom nyttiga idioterna köper hela paketet.

Så går det när man ljuger till sin befolkning för eller senare kokar kitteln över.
Folk som är trötta på fattigdomen.
Folk som är trötta på maktmissbruk.
Trötta på lögner.
Tröta på övervakningsivern och besatta politiker som begår dom största och vidrigaste tänkbara brotten själva.

Vi vaknar blir fler för var dag.

Sen anklagar man gärna allt från extremister , gäng osv osv istället för att se till orsakerna till osämjan som ligger bakom istället,, patetiskt.

Den som behöver en lagbok för att kunan skilja rätt från fel kan betrakta sig själv hjärntvättad.

Den falske följer lagen blint och endast suktar efter pengar .

En feg människa är en person som inte byggt något eget i sitt liv.


Folk är roliga som tror att staten vaggar en i barmen,, Naiva Muppar som lever i sin egen bubbla,, tack vare såna dårar och nyttiga idioter världen ser ut som den gör och dess konflikter.

Igentligen har vi 40-50 talisterna och ankalga föt allt skit som händer i välrden idag överhuvudtaget .
Likt dom flesta soffpotatisar som sväljer allt media kastar på dem och pga passivitet göder monopolsystem som kräver att en stackars afrikan ska svälta så du ska ha mat på bordet bara för att någon vidrig stofil till politiker och hans bankir och bolags kumpaner ska få bibehålla sitt monopol.

På bekostnad av , konflikt,fattigdom,död,elände.

Roten till osämja, brott , fattidom,konflikt kommer alltid att förbli detsamma = Falsk kunskap.

Allt är sant utom vad dom lärt oss är falskt.

Bekämpa indoktineringen.

Skillnaden mellan den medvetne och den omedvetne är att den medvetne uppfattar orsakerna till verkan och finner sig därav inte i idiotiska situationer föranlett av impulsiva känslor utan en grund eller högre syfte.

Varanda medveten människa inser att Rosengård konflikten är en produkt av något mycket större.

Ser man inte det ser man inte mycket och bör bara hålla käften och ta sig en funderare.

Indoktrineringens makt äro stor.

Människan är en anpassning av sin omgivning och tankarna är en produkt därav,, Buddha.

Lagra energi.Överföra energi,Omvanvandla energi = Orsak Och Verkan = Anpassningen

Direkt demokrati efterlyses.

VAKNA

2008-12-19 @ 04:42:12
Postat av: Mike

Jackthehammer

Du skriver : Faktumet är att Sverige är ett av de länder som erbjuder sina invandrare allra flest möjligheter i jämförelse med andra länder i västvärlden

vart ahr du fått dom siffrorna ifrån ??

70 talet eller?

Faktum är att vi ligger p 15 e plats och Canada ligger Etta.

2008-12-19 @ 04:50:23
Postat av: johnston

personligt ansvar någon? så fort någon begår ett brott så skylls det på samhället, utanförskap, strukturell rasism och andra kvasivetenskapliga förklaringar. Hur vore det om man som individ tog ansvar för sina egna handlingar och hur vore det om samhället slutade dalta med brottslingar! men då är man väl rasist?

2008-12-19 @ 05:27:49
Postat av: rae

Mike: Ta en Valium. XD

2008-12-19 @ 05:28:33
Postat av: Svenne

Problemen med den sedan många år tillbaka haverade flyktingpolitiken hopar sig. Myndigheter och våra folkvalda står handfallna inför öppen ridå. Är det inte dags att börja tänka om? Har vi inte kommit till vägs ende när det gäller det mångkulturella experimentet? Trångsyntheten är skrämmande och inser inte svensken allvaret tills nästa val är det godnatt med allt det som står får det goda Sverige.

Som man sår får man skörda...

2008-12-19 @ 06:07:12
Postat av: Eva

Men snälla nån. Jag håller med! Skicka hem packet! För det visar ju sig att de som står för upploppen är vita medelklassbarn från Malmö o Lund som inte har nåt annat att göra än att vara hobbyanarkister. Uppenbarligen deltar inga boende i rosengård. Och den som tror att etniska fattiga svenskar inte har utgjort ett hot o rest sig i desperation borde öppna historieboken! Gissa om borgarbrackorna var rädda för 100 år sen!

2008-12-19 @ 06:35:54
Postat av:

2008-12-19 @ 09:43:50
Postat av: Matte

Mike....

Rosengård har varit ett fint område en gång då det byggdes och en bra bit frammåt. Tyvärr så började förstörelsen och nedgången när det kom flyktingar från krigshärjade områden och lät sin frustration gå ut över lägenheter och trapphus. Jag förstår en hyresvärd som till slut inte har råd med eller har lust att reparera samm sak vecka efter vecka. Det är de själva som är orsaken till förslummningen. Jag vet. Har själv bott i Husby ( Stockholm ).

Jag har själv haft det svårt i vissa tider i mitt liv men inte fan slänger jag sten på polisbilar,lambulanser, brandbilar och bussar.

Att det sen finns AFA som lägger sig i gör inte saken bättre. Jag hatar AFA lika mycket som jag hatar nazister. Båda har ingen respekt för demokratiska regler.

2008-12-19 @ 09:53:11
Postat av: Glänne

Matte:

Jag håller delvis med dig. Att man har det svårt är ingen ursäkt för att börja härja och bryta mot lagen. Demokrati ska respekteras.

Men man kan inte förvänta sig att hela områden själva ska kunna ta tag i alla problem. Enskilda individer kan göra det, men det är mycket svårare när det handlar om en grupp människor.

Som sagt. Detta beteende är INTE OK. Men det är fortfarande inte en fråga om hudfärg eller religion. Det är en fråga om desperation (eller ren kriminalitet, hos de som utnyttjar situationen för att våldsverka).

2008-12-19 @ 11:36:55
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Daniel

Någon här sa att dom behöver integreras. När dom kommer till Sverige så flyttar dom direkt till områden där likartade som dom finns och köper en parabol. Bra gjort av dom. Dom vuxna hänger i centrum och pratar med dom andra. Ungarna är i skolan och hänger i centrum mto kvällen.
När dom kommer till Sverige ska vi placera ut dom så vi slipper ställen som Södertälje, Rosengård, Fittja, Rinkeby/Tensta och Landskrona.
Förslag från mig: 1. Man sprider ut dom över Sverige och där ska dom bo i minst 5 år innan dom får flytta vidare inom landet. (invandrarna i Kiruna kan ju bättre svenska än dom i Sthlm)
2. Begår man brott under dom första 5 åren (lindriga har man 3 chanser och blir hemskickad efter 3:e brottet, grova hemskickade dirket) Familjen får stanna men personen i familjen som begår brottet skickas hem och får inte komma tillbaks.
3. När dom väl får ett medborgarskap så är det på prov dom första 5 åren också och kan återkallas om dom inte följer våra normer för arbetsmarknad m.m.

Faktum är att det är dom själva som skappat sitt utanförskap och inte svenska samhället. Det är inte politikernas fel att det blivit så. Utan så fort ett parti pratar om invandring osv och vill skapa hårdare regler ja då blir dom nästan rasister.
Varför vara så rädda? Inte undra på att SD går på frammarsch när svenska folket mer och mer börjar tröttna på dessa bråkmakare och vill se hårdare regler.

2008-12-19 @ 12:31:05
Postat av: Mike

DANNE .. STICK OCH HÄNG DIG, och sluta prata skit,

vaaafaaan vet du, segregationen är bara en del,,

Har du växt upp med många invandrare..

Är detta deras åsikt eller din??

2008-12-19 @ 13:02:50
Postat av: Mike

demokrati ska representeras.

Glänne du är bra blind..

Jo man tog in invandrare som var traumatiskt skadade och belastade dom extra genom att placera dem på skitjobb så man kunde klättra på karriärstegen själv.

Face it om det inte vore för arbetsinvandringen 70-80 talet skulle sverige knappast gått industralisera.

Ja det är fel och packa in många med mycket bekymmer tätt i en plats.

Men det är änn värre när man bearbetar och nonchalerar dessa individer pch tillåter osämjan sprida sig.

det ni inte fattar är att det kunde lika bra vara ni och det komemr det vara en vacker dag.

Fattigdomen komemr drabba er ochså en vacker dag oroa er inte.

2008-12-19 @ 13:06:18
Postat av: Mike

det gick bra och ta in invandrarna när ni själva skulle klättra på stegen va..

Dom som klagar förtjänar en fett käftsmäll rakt av.

Samma idioter som tror att vi bor i en demokrati och sponsrar fashismen med okunskapens perspektiv.

2008-12-19 @ 13:08:14
Postat av: Glänne

Mike, det finns annan civil olydnad är våldsamheter. Jag förespråkar icke-våldsamma alternativ. Jag tycker inte heller att man ska sitta nöjd, när man blir orättvist behandlad.

I grund och botten är vi överens om att det handlar om frustration för orättvis (och framförallt naiv) behandling av vissa grupper? (sjuka, fattiga, osv)

2008-12-19 @ 14:33:26
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: JG

"Hoppas att alla förstår att detta inte handlar om hudfärg och nationalitet, utan om utanförskap och hopplöshet. Skulle precis lika gärna kunna vara svenskar."

-Nej, svenskar tigger inte som hundar om en lokal som ägare inte vill hysa dem. De kastar inte sten på brandmän och polis för den sakens skull heller. Du snackar strunt!

2008-12-19 @ 16:30:07
Postat av: Mike

Glänne du har rätt i icke våld.

Det är inte rätt men du måste ochså inse att allt har sin gräns.

Och ja detta är helt klart ett fall om hopplöshet osämja och missnöje

2008-12-19 @ 17:59:31
Postat av: Anonym

Enligt Metro: Polisen ohändertog 18 ungdomar som var våldsamma, alla utom en var vänsteraktivister, vilket förvånade poliserna (sic)! Det var inte de som ockuperade lokalen som utvecklade det vidare bråket senare, utan som alltid en våldsdyrkande skara som alltid har en förmåga att dyka upp för att slåss mot polisen och överheten. Sen var nog poliserna onödigt bryska vid avhysandet, bättre att förekomma än förekommas resonerar de antagligen. Men allt våld är av ondo. Det går att lösa med fredliga medel bara man är beredd till det (från båda sidor)

2008-12-19 @ 18:12:33
Postat av: Jeorg

Här är lite bakgrundsinfo om "kulturföreningen" som representerar en minoritet i Rosengård

"Faik Rustemi propagerar för ”sann islam”. Inga kompromisser. Som islam praktiseras i stora moskén på Islamic Center skrattar han åt.
– Bejzat Becirov, chefen där! Han är väl inte ens muslim. Kvinnor och män blandas hur som helst. "

"Som när han säger att man inte kan vara kompis med kristna eller judar om man är muslim.
– Man ska avskilja dem från sitt hjärta helt och hållet därför att de tillber annat eller andra istället för Allah, sade Anas Khalifa inför en grupp ungdomar i höstas"

http://sydsvenskan.se/sverige/article141180.ece
http://sydsvenskan.se/malmo/article141425.ece
http://sydsvenskan.se/sverige/article140868.ece
http://sydsvenskan.se/sverige/article141105.ece

Postat av: Glänne

Jeorg:

Tycker du att mitt inlägg förespråkar fanatism, till den grad att du behöver propagera mot den?

Det är väl ingen som tycker att fanatism är någonting bra, oavsett vilken källa fanatismen kommer från.

2008-12-19 @ 20:41:39
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av:

Mike.
Arbetskraft invandringen började redan på 50-talet,ska man riktigt hårddra det hela så får vi gå tillbaka till 1700-talet.Men på 50-talet så skrek Atlas Copco,SKF,Volvo m.m efter arbetskraft.Sagt och gjort så kom det mer än gärna arbetare utifrån.Dessa anser jag var med att bygga upp Sverige efter andra världskriget.På den tiden fanns inge SFI,socialhjälp och allsköns påhitt.Det var bara att ställa sig och jobba.Svenska det lärde dom sig ganska raskt genom att prata med sina arbetskolleger,Haltade självklart i början men sen inga större problem.Men tyvärr så härskar Rinkeby,Tensta svenskan idag.Och med det språket som en kollega till mig sa som kom hit 1952 så förblir dom arbetslösa.Nånting åt det hållet tror jag också Dilsa Demirbag-Sten har nämt.Lita inte blint på att samhället kan fixa till guld och gröna skogar.Varför inte ta en upptäcktsfärd till världen utanför med egen kraft.Till sist så är jag själv invandrare.Föddes i Arizona USA 1958 kom till Sverige 1969. men hade turen att min mamma pratade svenska med mig i tidig ålder.Se till att själv smida järnet,För en sak är klar,ingen annan gör det åt dig.

2008-12-19 @ 21:41:57
Postat av: Glänne

Till ovanstående: Men är det inte naivt att tro att alla kan "smida"? Självklart krävs individuella ansträngningar, men det är väl också helt klart så att olika förutsättningar finns för olika grupper människor? Och vissa har extra tuffa förutsättningar?

2008-12-19 @ 22:44:07
URL: http://sokrates.webblogg.se/
Postat av: Elmer Fudd

En attack på en polisman är en attack på mig som medborgare.Då är månen alldeles för nära att fly till.

2008-12-19 @ 23:49:43
Postat av: Wise

1978-81 Marinkåren,jag lär gärna ut vett och ettikett.Och till dom som tror att dom är bad ass så har jag botmedlet.A big foot in their ass.Och sen får vi utvärdera vilka som inte behöver nappflaskan längre.

2008-12-20 @ 00:25:20
Postat av: RL.

Ser man det från ett annat perspektiv så är min filosofi till stenkastandet mot polisen egentligen inte att konstatera "Ojj de är missnöjda, vi låter dem kasta ett tag så de får känna sig sedda".

Folk har alltid tagit vara på minsta möjlighet att kravalla om det så är för att kanelbulledagen ska bli en röd dag eller mot invasionen av Irak. Offentligt gapande på torget har förekommit sedan mannaminne och är ju bara en form utav marknadsföring... frågan är hur effektivt det är, rent suggestivt ja, men i praktiken, inte lika mycket... vill man bli tagen på allvar är det kanske tid att börja reflektera över vad syftet är, att kasta bomber syns och kan va roligt, men är det tillräkligt för att ta steget längre ?

2008-12-20 @ 10:54:49
URL: http://randomlife.blogg.se/
Postat av: B-O Gavne, Västerås

GLÖM INTE!
Att detta, nu i Rosengård, annars i t.ex. Trollhättan, handlar om politiska (lokal-)samhällen -alltså kommuner- där de styrande (lokal-) politikerna benämner samhället för ”stad”. Malmö ”stad”.
Till vad vi svenska folk har överenskommit, lagskrivit, att våra –alla- kommuner skall benämnas just ”kommun”. Att vi svenska folk vill ytterligt hävda demokratin, att alla våra kommuner, och dess invånare, är lika värda.
Där alltså dessa politikerna i Malmö, och t.ex. i Trollhättan, vill hävda att de, är nått finare människor, fina stadsboende; än andra, landsbygdsboende individer. Som man ju inte kan benämna landsbygd för ”stad”.

-Alltså visst finns Malmö –och t.ex. Trollhättan- ”stad”, med sina gator, trottoarer, höga hus och trångt. Där benämningen ”kommun” avser samhällsgemenskapen av invånarna i kommunområdet.
Och också, att jag absolut inte hävdar att denna så kallade kommunreformen från runt 1969, är det bästa för all framtid. Till på köpet ser jag flera själ för att, den kanske idag bör revideras, något. Att vi svenska folk diskuterar saken och röstar. –Men inte att den skall revideras med våld och terror, som nu några sysslar med.

-Han heter särskilt i Malmö Ilmar Reepalu, socialdemokrat. Och han får stöd i detta stads snackande av kommundirektören –hon kallar sig förstås för stadsdirektörn´- i Malmö Inger Nilsson. Och det är uppenbart ren kriminalitet för dessa myndigheterna att benämna Malmö kommun för Malmö ”stad”. …tacka då faeeen för att det då kan bli till upplopp i Malmö; och t.ex. Trollhättan. Kriminalitet som ju kriminalitet!

2008-12-21 @ 04:23:19
Postat av: Anonym -D vs A

Oj!

Jag blir förvånad av hur endel resonerar i sina inlägg. Dem bygger verkligen på beteendevetenskaplig okunskap. Jag är helt i linje med Glänne om hur "dessa" personer beteende skapas utifrån utanföskap.

Om man möter dessa fördomar, tankar som en massa förmedlar i detta inlägg så är inte känslan av utanförskap konstig.

En del skriver att sverige ger dem en massa - men vad e sverige?? Det är ju medborgarna - och vad lever i den svenska vardags rasismen...??? fördomar och förakt.... så vad ger sverige dem egentligen?? Hur lätt är det för en beslöjad analfabet kvinna att få arbete i Sverige???

Till oscar som skrev:
Eh, jo? Om de kan isolera sig med sina landsmän och släktingar, om de får livstids försörjning utan krav på motprestation så kan de definitivt tänka sig att bo här som de gör.
VAD E DETTA GRUNDAT PÅ. JAG HAR JOBBAT PÅ SOS LÄNGE O VET ATT DET KRÄVS MOTPRESTATION OCH DET ÄR ETT OERHÖRT MOTSTÅND FRÅN FÖRETAG ATT ANSTÄLLA INVANDRARE FRÄMST FRÅN MELLANÖSTERN. EN LITEN SKA TILL. HUR BOR UTVANDRADE SVENSKA I UTLANDET? SOM USA..??? JO I SVENSKBYAR. HUR BOE DEM I SPANIER??? I SVENSKBYAR... HUR LEVER DEM DÄR? DE FIRAR MIDSOMMAR, HAR SVENSKA MATBUTIEKR, SVENSKA SKOLOR...
SÅ SNÄLLA FÖRKLARA DETTA !!!

JAG SKULLE NOG FÖRKLARA DETY MED MÄNSKILGT BETEENDE - INTE HUDFÄRG!

Tack Glänn för att du är vettig!

2009-01-02 @ 23:43:35
Postat av: Anonym -D vs A

Oj!

Jag blir förvånad av hur endel resonerar i sina inlägg. Dem bygger verkligen på beteendevetenskaplig okunskap. Jag är helt i linje med Glänne om hur "dessa" personer beteende skapas utifrån utanföskap.

Om man möter dessa fördomar, tankar som en massa förmedlar i detta inlägg så är inte känslan av utanförskap konstig.

En del skriver att sverige ger dem en massa - men vad e sverige?? Det är ju medborgarna - och vad lever i den svenska vardags rasismen...??? fördomar och förakt.... så vad ger sverige dem egentligen?? Hur lätt är det för en beslöjad analfabet kvinna att få arbete i Sverige???

Till oscar som skrev:
Eh, jo? Om de kan isolera sig med sina landsmän och släktingar, om de får livstids försörjning utan krav på motprestation så kan de definitivt tänka sig att bo här som de gör.
VAD E DETTA GRUNDAT PÅ. JAG HAR JOBBAT PÅ SOS LÄNGE O VET ATT DET KRÄVS MOTPRESTATION OCH DET ÄR ETT OERHÖRT MOTSTÅND FRÅN FÖRETAG ATT ANSTÄLLA INVANDRARE FRÄMST FRÅN MELLANÖSTERN. EN LITEN SKA TILL. HUR BOR UTVANDRADE SVENSKA I UTLANDET? SOM USA..??? JO I SVENSKBYAR. HUR BOE DEM I SPANIER??? I SVENSKBYAR... HUR LEVER DEM DÄR? DE FIRAR MIDSOMMAR, HAR SVENSKA MATBUTIEKR, SVENSKA SKOLOR...
SÅ SNÄLLA FÖRKLARA DETTA !!!

JAG SKULLE NOG FÖRKLARA DETY MED MÄNSKILGT BETEENDE - INTE HUDFÄRG!

Tack Glänn för att du är vettig!

2009-01-02 @ 23:43:37
Postat av: henke

Givetvis, sammanhållning inom den egna gruppen är viktig och praktiseras av de flesta folkgrupper även svenskar. Skillnaden är ju att svenskar vanligtvis smälter in fint i andra västerländska länder.

Svenskgäng som går och rånar spanska ungdomar är väl inte allt för vanligt, de flesta rånen i Barcelona verkar begås av marockaner mot i huvudsak västerländska turister. Här skriver man faktiskt ut nationalitet på förövarna, något man inte verkar göra i sverige där alla är svenskar oavsett nationalitet, födelseland etc. Indragna fritidsgårdar finns det gott om i Norrlands inland och mig veterligen blir det inga upplopp eller stenkastning på brandmän eller andra samhällsbärande yrkesgrupper.

Det handlar om uppfostran, har man ingen respekt för landet som tar emot en så bör man visas ut. Vad är det som är så radikalt med det egentligen? Den politiska korrektheten måste stoppas och det är dags att sluta dalta med ligister innan vi har ett eget litet mellanöstern..

2009-07-07 @ 01:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

  PRENUMERERA
bloglovin
  DELA DENNA SIDA
Bookmark and Share
  RSS
RSS 2.0
Copyright 2005-2011
Mikael Glännström
. . . . . . .