JAG HAR FLYTTAT!

MIN BLOGG MITT FÖRETAG SJÄLVHJÄLP
GLANNSTROM.SE
-
MIN NUVARANDE BLOGG
HAPPYRESEARCH.SE
 -
FRÄMJAR PSYKOLOGISKT VÄLMÅENDE
ONLINETERAPI.NU
 -
INFORMATION OM PSYKOLOGI OCH SJÄLVHJÄLP
  . . . . . . . . . . .  
  AKUT HJÄLP
  GRATIS SJÄLVHJÄLP 
  PSYKOLOGINS HISTORIA
  PERSPEKTIV
  DIAGNOSER
  BEHANDLINGAR
  FORSKNING
  UTBILDNING
  LÄNKAR
  KONTAKT
  OM MIG
   
 
SÖKLÄNKAR
BlogRankers.com Politik bloggar Blog Flux Directory Bloggtoppen nyligen.se
SENASTE INLÄGG
Mentorskap / Stödperson Nytt utseende! Sokrates och Psykologistudenten flyttar... länge leve psykologiblogg.se! Promenad i solen Detta borde varit jag... och detta är jag! Ändrade planer Mitt liv som forskare Dissociation och Träning Dagens Snopp Kommentar Vad är det värsta som kan hända? Sega dagar Smärtlindring är inte dödshjälp Dröm om föreläsning En hemsk värld? Vad är en vedmaskin? Tillbaka i Örebro Who wants to live forever? Lär dig att studera effektivt! Film - Shutter Island (2010) Grekisk Plankstek på Efesos
KATEGORIER
Bilder Blogg Buddhism Citat Dagens Babe Dikter Disciplin Film Filosofi Forskning Fragment Frågor och Svar Föreläsningar Grekland Idrotts-Glänne In English Internet Jobb Karriär-Glänne Klinisk psykologi Konst Kontoret Krönikor Kärlek Lika som bär Livet enligt Glänne Livsstil Medkänsla Länkar Mat Meditation Mode Motsatsfilosofi Musik Noveller Nyheter Nöje Om mig Pengar Poker Politik Politiskt (in)korrekt Populism Privata noteringar Psykologi Relationer Resa Rubriker Sex Självhjälp Spex-Glänne Sporten Svammel Träning Val 2010 Veckans Freud Video Vägen Tillbaka Vänner Youtube Youtubetriss
ARKIV
April 2011 Maj 2010 April 2010 Mars 2010 Januari 2010 December 2009 November 2009 Oktober 2009 September 2009 Augusti 2009 Juli 2009 Juni 2009 Maj 2009 April 2009 Mars 2009 Februari 2009 Januari 2009 December 2008 November 2008 Oktober 2008 September 2008 Augusti 2008 Juli 2008 Juni 2008 Maj 2008 April 2008 Mars 2008 Februari 2008 Januari 2008 December 2007 November 2007 Oktober 2007 September 2007 Augusti 2007 Juli 2007 Juni 2007 Maj 2007 April 2007 Mars 2007 Februari 2007 Januari 2007 December 2006 November 2006 Oktober 2006 September 2006 Augusti 2006 Juli 2006 Juni 2006 Maj 2006 April 2006 Mars 2006 Februari 2006 Januari 2006 December 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 Augusti 2005 Juli 2005 Juni 2005 Maj 2005
Hälsa
 
 
 
 
Karikatyrbilderna: Motsättningar eller lärdom?
Muslimer världen över är upprörda (jo, faktiskt är de flesta muslimer upprörda över karikatyrbilderna, även om ett fåtal demonstrerar och bränner flaggor) över karikatyrbilderna av profeten Mohammed. Detta av en fullt naturlig orsak. Om någon kallade mig ful, idiot och terrorist skulle jag också ta illa upp. Det skulle kännas som mobbing, med enda syfte att uppröra.

Tidningarna som publicerade bilderna hävdar att det är viktigt med yttrandefriheten. Ja, det är viktigt att få säga det mesta, utan att ha en munkavle av Fru Stat eller Herr Religion. Men detta innebär inte att det är OK att säga vad som helst, när som helst och hur som helst. Det man säger är en handling som orsakar reaktioner. Att tro att det endast är våldshandlingar som är "idiotiska handlingar" är trångsynt. Också ord och uttryck kan vara idiotiska.

Extrema grupper på båda "sidorna" (högerextremister och religiösa extremister) tar tillfället i akt och hetsar på debatten. Media tycker detta är spännande och skildrar det hela som en enorm konflikt... när det egentligen handlar om några tidningar som har gjort fel.

Att konflikten blossat upp kan också bero på det danska samhället som de senaste åren har infört mycket hårdare regler för invandrare. Klimatet i Danmark kommer därför att spela en avgörande roll hur den här "konflikten" kommer att utvecklas. Det blir inte krig mellan islam och västvärlden. Men det kan bli starka motsättningar i Danmark mellan olika extrema grupper.

Det finns egentligen två utvägar: Antingen ökar motsättningarna mellan "muslimer" och "västlänningar" eller så lär sig alla parter någonting: Vad som är respekt och tolerans. Vad som är självdistans.

Som jim-tzu sa i en kommentar: Välj sida för en bättre och roligare värld.

I det här fallet tror jag att det blir en bättre och roligare värld om människor respekterar varandra och har så få fördomar som möjligt. Jag tror också att det blir en bättre och roligare värld om man prioriterar förnuft och mänskliga kontakter, framför religiösa föreställningar. Detta betyder inte att religiösa föreställningar är meningslösa eller oförnuftiga, utan helt enkelt att dessa inte ska användas som motiv för motsättningar.

Extremism är inte en bättre och roligare värld. Inte heller det som föder den. I det här fallet högermedia (också kallad "blå" och liberal" media)

Mvh Sokrates
Time 2006-02-04 @ 15:28:03 Permalink Krönikor Trackbacks ()
Comment KOMMENTARER (41)
KOMMENTARER

Postat av: jim-tzu

Det skulle ju vara en enorm vridning om någon högt uppsatt muslimsk ledare plötsligt producerade en bild med Drottning Margerethe drickandes bira med Hitler samtidigt som de sippar på en haschpipa. Hitler kunde säga något i stil med: "I did not know zhere were zhat many skanky whores in zhe Denmark mein fraulein."

Onekligen en intressant twist. :)

Jag håller tummarna...

2006-02-04 @ 21:15:56
Postat av: Olle

Nu är den första svenska Muhammedteckningen som hittas på http://www.sd-kuriren.info polisanmäld 4/2 2006.

Anmälan finns hos Norrmalmspolisen, Stockholm och har anmälningsnummer:

0201-K31808-06

2006-02-05 @ 15:33:17
Postat av: jim-tzu

Sd-kuriren i elektonisk form? Men... hur torkar man sig med den?! Jag rasar! Detta är ett brott mot mänskligheten och framförallt en specifik del av mänsklighetens anushål!

Om de blir dömda hoppas jag att straffet är en solklar och hård markering: De tvingas fortsätta vara sverigedemokrater.

Jag yrkar på livstid.

Hehehhe.

2006-02-05 @ 22:02:40
Postat av: Anton Dackenberg

Håller helt med Sokrates och Jim! Jyllandsposten är ju en ordentlig högertidning som hyser många sympatier till Dansk Folkeparti. Detta kommer inte öka respekten för yttrandefriheten i arabvärlden, om nu någon liberal trodde det, tvärtom. När folk missbrukar sina friheter så förlorar de i värde. Om alla missbrukade sin frihet skulle vi inte ha ett särskilt fritt, bra eller roligt samhälle.

2006-02-06 @ 20:19:04
URL: http://ssu.se
Postat av: jim-tzu

Jag såg just på tv att Jyllands-posten nyligen refuserat en liknande karikatyrbild på Jesus för ett tag sedan för att den kunde uppfattas som stötande.

Heh.

En annan sak jag reflekterade över när jag tittade på nyheterna i morse var att informationen om att de flesta imamer gått ut och manat till lugn ägnades cirka fem sekunders täckning samtidigt som branden vid ambassaden fullkomligt dominerade morgonen. Knepigt. Fyran missade det totalt såvitt jag kunde se. Hmmm. Malou var het på gröten kunde jag också notera. :)

Att även arabiska medier "förbättrar" är även det en intressant notis:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=256063

Hmmm...

"In accordance with the principles of double-think it does not matter if the war is not real. For when it is, victory is not possible. The war is not meant to be won, but it is meant to be continuous.

The essential fact of modern warfare is the destruction of the produce of human labour. The hierarchy of society is only possible on the basis of poverty and ignorance.

In principle the war effort is always planned to keep society on the brink of starvation. The war is waged by the ruling group against its own subjects, and its object is not victory over Eurasia, or East Asia, but to keep the very structure of society intact."

George Orwell/1984

Intressant också att extremister stod bakom branden och att det var en specifik gren av en fundamentalistiskt islamismk grupp och alltså inte ett tvärsnitt av befolkningen.

I övrigt tar jag med mig bilden av killen med en palestinsk och dansk flagga, den danska fredsdemonstrationen i sig, och den libanesiska tjejen som sa att händelsen hade fört kristna och muslimer närmare varandra i kampen mot våldet.

Sånt plockar jag ut, russinen.

2006-02-06 @ 22:12:26
Postat av: jim-tzu

Asch. Slänger väl in en länk till bilderna också, även om dom liksom är beyond the f***ing point:

http://skender.be/supportdenmark/MohammedDrawings.jpg

2006-02-06 @ 22:15:40
Postat av: jim-tzu

Det har hänt! Iranierna slår tillbaks med samma vapen. :)

http://www.cnn.com/WORLD/

2006-02-08 @ 03:02:48
Postat av: jim-tzu

Hahahahhahahah!

Kalla mig oraklet!

De slog inte tillbaks med Hitler och Drottning Margerethe utan med Hitler och Anne Frank. :)

http://mypetjawa.mu.nu/archives/AELcartoon1.jpg

Slutsats: Universum kretsar runt mig.

Jimidamus signing off.

2006-02-08 @ 05:50:01
Postat av: Vänster Kalle

jim-tzu:
"Det har hänt! Iranierna slår tillbaks med samma vapen. :) http://www.cnn.com/WORLD"

Och så kom ignoransen fram, vad tror du egentligen, att det är första gången, och som svar på karikatyrer som icke muslimer eller judar har gjort?? Förlåt mig men du följer inte med tillräckligt. Vad har judarna med karikatyrerna att göra?
Hahah, jo, Zionisterna styr hela västvärldens media, visste du inte det!? ;-) Så säger muslimerna.

Irans andlige överhuvud, ayatollah ali khamenei fördömde karikatyrerna igår. Han sa publiceringen var en israelisk konspiration för att hamas vann valet i januari iår. Bilderna var en konspiration av zionister som var arga på hamas seger i "palestinska valet".
Men som en tänkare börjar man genast att fundera på, hur kunde israel aka zionisterna veta redan den september 2005 (då karikatyrerna publicerades), att hamas skulle vinna valet jan 2006?
Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag fick se detta uttalande av den andlige ayatollan. :)

2006-02-08 @ 15:00:42
Postat av: jim-tzu

"Och så kom ignoransen fram..."

:)

"Hahah, jo, Zionisterna styr västvärldens media, visste du inte det? ;-) Så säger muslimerna."

Muslimerna? 1,5 miljarder människor som säger exakt samma sak... intressant.

Jag tittar på "Invasion" just nu, det första som slår mig är: Ääljeeens!! Bäver!!

Ayatollan kanske inte är helt ute och cyklar, zionister vette tusan, men jag skulle i alla fall inte bli förvånad om någon form av ny konfrontation i arabvärlden följer det här. Vem vet, Iran kanske står på tur efter Irak? Det får tiden utvisa...

Karikatyren på Anne Frank med Hitler och holocaust-tävlingen kom till stånd för att se om samma tidningar som publicerade bilderna på Mohammed kommer trycka dessa. I mitt tycke var det genialiskt, en logisk paradox. Vad ska de säga? "Nej, vi publicerar inte de här bilderna för att de kan uppfattas som provokativa." :)

Senaste nytt är att Jyllandsposten har gått med på att publicera bilderna samtidigt som den iraniska tidningen.

2006-02-08 @ 19:43:23
Postat av: Vänster Kalle

"Jag tittar på "Invasion" just nu, det första som slår mig är: Ääljeeens!! Bäver!!"

Och vad menas med dom sista två orden? hahah

"Ayatollan kanske inte är helt ute och cyklar, zionister vette tusan, men jag skulle i alla fall inte bli förvånad om någon form av ny konfrontation i arabvärlden följer det här. Vem vet, Iran kanske står på tur efter Irak? Det får tiden utvisa..."

Om du inte tycker ayatollan är det, så cyklar du på väldigt bra. Det är intressant att folk som inte kan koranen överhuvudtaget, ser på tv i sverige och tror att det är så med islam, har samma åsikter. Att detta kommer att öka terror och annat, om man skulle vara "snäll" mot muslimer så skulle allt vara bra. Det är rent skitsnack, när du har läst koranen så att du vet vad en muslims och koranens mål är, då byter du åsikt på en gång.

"Karikatyren på Anne Frank med Hitler och holocaust-tävlingen kom till stånd för att se om samma tidningar som publicerade bilderna på Mohammed kommer trycka dessa. I mitt tycke var det genialiskt, en logisk paradox. Vad ska de säga? "Nej, vi publicerar inte de här bilderna för att de kan uppfattas som provokativa." :)"

Hur kan du jämföra det? Du tycker det är samma med att köra narrbilder av 6miljoner judar som blivit mördade av hitler, islams bästa kompis, och på en person, muhammed?! Genialiskt är det bara på ett sätt, för det visar återigen, samma ansikte som visas hela tiden i muslimsk media om judar och kristna, deras mål är att utrota alla judar och kristna, sedan resten av människorna som inte tror på månguden allah. Det är skrämmande att du tror att det är bara för karikatyrerna. Dom förnekar till och med förintelsen, det säger väl ett och annat.

"Senaste nytt är att Jyllandsposten har gått med på att publicera bilderna samtidigt som den iraniska tidningen."

Tydligen var det fel citerat, dom vägrar göra nått sådant, står det nu i media. Men vem vet.

2006-02-09 @ 14:24:45
Postat av: jim-tzu

Jag tror givetvis inte att situationen bara flammat upp enbart p.g.a. karikatyrerna, situationen innehåller en mängd olika faktorer som inte kan förklaras i några korta rader. Och helt ärligt så orkar jag liksom inte reda ut soppan för dig. Men är du ihärdig, så vem vet...

"Hur kan du jämföra det? Du tycker det är samma med att köra narrbilder av 6miljoner judar som blivit mördade av hitler, islams bästa kompis, och på en person, muhammed?! Genialiskt är det bara på ett sätt, för det visar återigen, samma ansikte som visas hela tiden i muslimsk media om judar och kristna, deras mål är att utrota alla judar och kristna, sedan resten av människorna som inte tror på månguden allah. Det är skrämmande att du tror att det är bara för karikatyrerna. Dom förnekar till och med förintelsen, det säger väl ett och annat."

Jorå, det kan jag mycket väl såväl acceptera som jubla över, i synnerhet eftersom jag till hälften är zigenare och vår historia med Hitler är lika väldokumenterad som judarnas och berör cirka en miljon människor. Så från ett personligt perspektiv kan jag säga att skämt om förintelsen är helt okej... och vara fullt berättigad till att göra det. Jag ger alla andra samma rätt. Varsågod, ni har min välsignelse. :)

Jag har same i mig också men klandrar för den delen inte svenska folket.

"Muslimerna" består återigen av 1,5 miljarder människor och jag har kännt och lekt med ett antal av dom. Det du berättar om har jag faktiskt kommit i kontakt med från ett par sunni-muslimer som morsan min arbetade för. De hade en massa tossiga ideer rent allmänt och var inte direkt välutbildade. Jag har mött samma människor tidigare, men då hette de Sven och Gunnar och liknande... och västvärlden var då istället blattar, svartskallar, negrer och zigenare. Idioti överskrider alla rasmotsättningar. Ironiskt nog skulle de nog gillat varandra om de bara lyckats enas kring en gemensam fiende. :)

Mitt förslag: Djurgården (Färjestaaaad).

Skillnaden mellan sunni(som är den falang som samlat de fundamentalistiska grupperna i den senaste tidens våldshandlingar) och shia är att sunni tillber levande män som profetens arvingar, medans shia bara har en profet, Mohammed. Med andra ord är de som bråkar mest samtidigt de som har minst investerat i Mohammed, en tankeställare kanske?

Muslimer, vilka? Det här är arga människor som blivit härdade under tryck. Det är exakt samma sorts mekaniker som skapar kriminella människor och bottnar i grunden i ett psykologiskt fenomen som kallas kränkningar till vilka man kan förhålla sig på flera olika sätt. Ilska och upprördhet anses vara en ganska sund process men blir problematisk när den ställs i relation till alltför starka kränkningar. Apati, ångest och social fobi är andra sätt att förhålla sig på. För att förstå ilskan måste man förstå alternativen och hur det mänskliga psyket fungerar... för alla. Jag rekommenderar dig att studera perceptionsprocessen och hur våra tankar och känslor formas.

Jag ska fundera på att läsa Koranen.

Cheers. :)

2006-02-10 @ 01:39:46
Postat av: Vänster Kalle

"Jag tror givetvis inte att situationen bara flammat upp enbart p.g.a. karikatyrerna, situationen innehåller en mängd olika faktorer som inte kan förklaras i några korta rader. Och helt ärligt så orkar jag liksom inte reda ut soppan för dig. Men är du ihärdig, så vem vet..."

Intressant. Vad mer kan man säga? :)

"Jorå, det kan jag mycket väl såväl acceptera som jubla över, i synnerhet eftersom jag till hälften är zigenare och vår historia med Hitler är lika väldokumenterad som judarnas och berör cirka en miljon människor. Så från ett personligt perspektiv kan jag säga att skämt om förintelsen är helt okej... och vara fullt berättigad till att göra det. Jag ger alla andra samma rätt. Varsågod, ni har min välsignelse. :)
Jag har same i mig också men klandrar för den delen inte svenska folket."

Känner du alla dom? ;) "Muslimer, vilka? Det här är arga människor som blivit härdade under tryck." Intressant att du välsignar och jublar över skämtbilder av judar, men inte av muhammed, för att muhammed är en folkgrupp som är förföljd? Jag har själv zigenarblod i mig. :) Skillnaden ligger i att jag vill behandla andra som mig själv, jag skulle alltså inte ha gjort karikatyrer av muhammed, zigenare, muslimer eller judar o.s.v. Koranen lär lite annat, behandla dom som inte bekänner allah, som otrogna, att man har rätt att döda dom, och ska döda dom om dom motsätter sig allah.
"När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna [icke-muslimer], var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud [Allah] är ständigt förlåtande, barmhärtig.
(Surah 9:5)"
"Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.
(Surah 9:29)"

"Muslimerna" består återigen av 1,5 miljarder människor och jag har kännt och lekt med ett antal av dom. Det du berättar om har jag faktiskt kommit i kontakt med från ett par sunni-muslimer som morsan min arbetade för. De hade en massa tossiga ideer rent allmänt och var inte direkt välutbildade. Jag har mött samma människor tidigare, men då hette de Sven och Gunnar och liknande... och västvärlden var då istället blattar, svartskallar, negrer och zigenare. Idioti överskrider alla rasmotsättningar. Ironiskt nog skulle de nog gillat varandra om de bara lyckats enas kring en gemensam fiende. :)"

1miljard, 1,2, eller kanske 1,5miljarder, ja vem vet.
Så du menar att det är idioti med rasmotsättningar? Nazism och Koranen har samma fiender, så dom gillar kanske varandra? Faktum är att Hitler visas ofta som en kämpe för islams mål, av mullor i muslimska länder.

"Skillnaden mellan sunni(som är den falang som samlat de fundamentalistiska grupperna i den senaste tidens våldshandlingar) och shia är att sunni tillber levande män som profetens arvingar, medans shia bara har en profet, Mohammed. Med andra ord är de som bråkar mest samtidigt de som har minst investerat i Mohammed, en tankeställare kanske?"

Jag har aldrig hört talas om att sunni tillber andra än allah? Shia, tillber också bara allah, inte muhammed, han var bara en profet för dom, inte en gud. Skillnaden vad jag vet är just bara att sunni menar att det finns fler profeter än muhammed. Du får gärna visa vart du hittat den infon.

"Muslimer, vilka? Det här är arga människor som blivit härdade under tryck. Det är exakt samma sorts mekaniker som skapar kriminella människor och bottnar i grunden i ett psykologiskt fenomen som kallas kränkningar till vilka man kan förhålla sig på flera olika sätt. Ilska och upprördhet anses vara en ganska sund process men blir problematisk när den ställs i relation till alltför starka kränkningar. Apati, ångest och social fobi är andra sätt att förhålla sig på. För att förstå ilskan måste man förstå alternativen och hur det mänskliga psyket fungerar... för alla. Jag rekommenderar dig att studera perceptionsprocessen och hur våra tankar och känslor formas."

Så enkelt är det inte. Kränkningar finns det väldigt mycket av i muslimvärlden, till och med, dödande av kristna och judar, just för att dom judar och kristna. Just för att koranen säger att man ska döda dom. Men hur ofta har du sett dessa grupper gå och bränna och döda muslimerna, deras byggnader osv, för att deras religion plus dom själva kränker dom? Dom flesta som blir kränkta en längre tid brukar bli rädda och känna sig värdelösa, och många av dom blir enstöringar och en del tar livet av sig. Du måste ta med koranen i ditt tänkande om värför muslimer gör som dom gör. Allt man hör och ser formar ens tankar.
Vad heter boken du rekommenderar?

"Jag ska fundera på att läsa Koranen."

Gör det. :)

2006-02-10 @ 16:07:08
Postat av: jim-tzu

Var du fått intrycket av att jag tyckte att karikatyrerna av Mohammed inte skulle få tryckas har jag inte en aning om. Det kanske var lite för mycket nyanser för dig?

Eftersom Koranen är grundad på en mans ord kan man säga att det är han som tillbes, precis som Jesus är den som tillbes för de som följer Nya Testamentet. Eftersom Sunni även ser ayatollorna som levande profeter kan man där säga att Koranen omdefineras av deras ord... och de tillber då alltså levande män. Gud känner man bara själv. Återigen, lite för mycket nyanser.

Nej, jag känner inte alla samer eller zigenare. Det var därför du fick min välsignelse. Jag representerar ju inte de folkgrupperna. Uttalandet hamnar under kategorin: Subtil ironi. En del tyckte säkert det var skitkul.

Jag har inga problem med nazismen på ett djupare plan, inte Hitler heller, om jag skulle ha det vore slaget redan förlorat... då har den ideologin vunnit. Hitler försöker jag se som den unge pojke som natt efter natt vakade vid sin lillebrors grav och senare levde som hemlös. Blir lite enklare att förstå honom då, upplevelserna som formade hans smärtfulla uttryck. På så sätt kanske jag kan undvika hans misstag med att se "ondska" i världen. Ondska är en mycket subjektiv upplevelse.

Kränkningarna jag talade om var inte fysiska utan alltså den psykologiska defenitionen av kränkningar. Kränkningar kan defineras som: Allt som rubbar individens självuppfattning på ett negativt sätt av handlingar som inte är grundade i värme och omtanke.

Perceptionsprocessen kan du Googla på och det finns säkert en länk till kränkningar därefter. Ämnet faller under kognitiv psykologi. Men jag antar att du redan Googlat, inte sant?

Vill du att jag ska rekommendera en bok så får det bli Nalle Puh av A.A Milne. Pedagogiskt korrekt i direkt relation till din världsyn.

Att en del kristna och judar begår våldshandlingar i religionens namn trodde jag faktiskt det inte var så mycket tvekan om. Att du samtidigt säger att allt man ser och hör formar ens tankar finner jag något ironiskt. :)

Ching, ching.

2006-02-10 @ 18:40:21
Postat av: Vänster Kalle

"Var du fått intrycket av att jag tyckte att karikatyrerna av Mohammed inte skulle få tryckas har jag inte en aning om. Det kanske var lite för mycket nyanser för dig?"

Du försvarar ju muslimerna pga karikatyrerna, vet du inte vad du skriver? Hahah, jag som trodde att det var du som inte visste var du stod. ;)

"Eftersom Koranen är grundad på en mans ord kan man säga att det är han som tillbes, precis som Jesus är den som tillbes för de som följer Nya Testamentet. Eftersom Sunni även ser ayatollorna som levande profeter kan man där säga att Koranen omdefineras av deras ord... och de tillber då alltså levande män. Gud känner man bara själv. Återigen, lite för mycket nyanser."

Religionskunskap kanske skulle vara i sin rätt innan man uttalar sig? Då får du nyanser.

"Nej, jag känner inte alla samer eller zigenare. Det var därför du fick min välsignelse. Jag representerar ju inte de folkgrupperna. Uttalandet hamnar under kategorin: Subtil ironi. En del tyckte säkert det var skitkul."

"Varsågod, ni har min välsignelse. :)"
Vem försöker du lura?
Du tycker man inte ska prata om dom man inte känner, ändå gör du det, hur är det med dig?
"Jorå, det kan jag mycket väl såväl acceptera som jubla över, i synnerhet eftersom jag till hälften är zigenare och vår historia med Hitler är lika väldokumenterad som judarnas och berör cirka en miljon människor."
Värför säger du dig representera den "folkgruppen", och sen ändå inte?
Det är inte ironi, det är ovetande om sig själv, om vad man skriver och tänker.

"Jag har inga problem med nazismen på ett djupare plan, inte Hitler heller, om jag skulle ha det vore slaget redan förlorat...då har den ideologin vunnit."

Har du inte det, jag trodde de flesta har det.
Jag har det och kämpar emot det.
Varför har du inte det, och värför skulle den ideologin vunnit om du hade nått emot den? Låter lite väl mycket narcissistisk....
Men det roligaste är att hitler inte hade problem med sin egna nazism...hahah det var ironi!

"Hitler försöker jag se som den unge pojke som natt efter natt vakade vid sin lillebrors grav och senare levde som hemlös. Blir lite enklare att förstå honom då, upplevelserna som formade hans smärtfulla uttryck. På så sätt kanske jag kan undvika hans misstag med att se "ondska" i världen. Ondska är en mycket subjektiv upplevelse."

Menar du, att du kan förstå Hitler? Det är många som försökt förstå han, många säger att det var hat mot människor, pga sina föräldrar, och att han var väldigt sjuk, psyksjuk. Jag hoppas verkligen att du kan undvika hans misstag! Subjektivt och subjektivt, visst alla har en defenition av ondska, men alla får den från någonstans.

"Kränkningarna jag talade om var inte fysiska utan alltså den psykologiska defenitionen av kränkningar. Kränkningar kan defineras som: Allt som rubbar individens självuppfattning på ett negativt sätt av handlingar som inte är grundade i värme och omtanke."

Jag med, och visade båda till dig.
Är inte värme och omtanke subjektivt?

"Perceptionsprocessen kan du Googla på och det finns säkert en länk till kränkningar därefter. Ämnet faller under kognitiv psykologi. Men jag antar att du redan Googlat, inte sant?"

Nej har inte gjort det, men min kära är mycket kunnig inom kognitiv terapi. :)

"Vill du att jag ska rekommendera en bok så får det bli Nalle Puh av A.A Milne. Pedagogiskt korrekt i direkt relation till din världsyn."

Hahah, jadu, du kanske skulle titta i den och lära dig lite, många herrans år sedan jag läste nalle puh. Du visar att din världssyn är väldig dålig i förhållande till din ironi, och det är skrämmande.

"Att en del kristna och judar begår våldshandlingar i religionens namn trodde jag faktiskt det inte var så mycket tvekan om. Att du samtidigt säger att allt man ser och hör formar ens tankar finner jag något ironiskt. :)"

Jasså vilka kristna gör det i religionens namn?
Jag hoppas du inte tar upp korsriddarna... ;)
Jag ser att du ser ironi i det mesta, du som säger dig kunna kognitiv terapi, kanske vet vad det är som utmärker skämtare?

2006-02-10 @ 20:41:04
Postat av: Riikka

De som har missat några lektioner under grundskolans religions timmar lyssna noga;

Enligt islam;
1. Så är Koranen inte skriven av Muhammed utan förmedlad till Muhammed av en ängel Gabriel.
2.Man avbildar inga av islams profeter.Vilka äe då dessa profeter?Jo bl.a Jesus, Moses ,Noah, Muhammed m.fl.
3.Man tillber alrig en av profeterna man tillber endast Gud.

Överkurs! Visste ni att det finns ett helt kapitel som kalls Maryam dvs Maria?Jovisst och inte ett enda kapitel som heter Muhammed.

Och till sist en bra artikel;

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=258101

Ha en trevlig dag! mvh

2006-02-11 @ 02:05:59
Postat av: jim-tzu

För i helvete Riika!! Läs mellan raderna för guds skull mänska. :)

Tack för den så hemskt mycket. Sabba, sabba. Tack, tack. Nu var du duktig.

Suck...

Du glömde förresten att nämna lustgården och skapelseberättelsen.

"It is He Who sent down to thee (step by step), in truth, the Book, confirming what went before it; and He sent down the Law (of Moses) and the Gospel (of Jesus) before this, as a guide to mankind, and He sent down the criterion (of judgment between right and wrong)."

Här är en läsvärd översättning av koranen:

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/

Tre översättares tolkningar till engelska sida vid sida så man kan jämföra.

För de som orkar läsa den är den faktisk mycket bättre än Bibeln, mer poetisk och inte lika arg. Underhållande läsning till och med. Och det är oerhört intressant att se likheterna. Och släktskapet med judarna. :)

2006-02-11 @ 03:10:16
Postat av: jim-tzu

Och här Mohammads kapitel(sorry, men jag blev allvarligt bummed out):

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/047.qmt.html

2006-02-11 @ 03:29:13
Postat av: Vänster Kalle

Riikka: voi voi....

"De som har missat några lektioner under grundskolans religions timmar lyssna noga;"

Grundskolan när det begav sig, visade sig lära ut strunt om islam, tyvärr.

"Enligt islam;
1. Så är Koranen inte skriven av Muhammed utan förmedlad till Muhammed av en ängel Gabriel."

Du kanske inte vet att muhammed varken kunde skriva eller läsa, eller att muhammed tvingade en jude att skriva koranen, och att han skulle dödas om han inte gjorde det?
Det enda ställe du kan jämföra koranens gabriel är i bibeln, och den gabriel som är i koranen är inte samma gabriel som är i bibeln. Är det en ny gabriel, är det ett påhitt, är det inte gabriel, kanske nån annan ängel, en demon? Faktum är att muhammed är så rädd att ahn så gott som skiter på sig av skräck, för att han tror han sett en demon.

"2.Man avbildar inga av islams profeter.Vilka äe då dessa profeter?Jo bl.a Jesus, Moses ,Noah, Muhammed m.fl."

Tyvärr har du fel Riikka, finns inget förbud mot avbildande av muhammed. Moses, Noah och Jesus kan omöjligtvis vara profeter av islam. Islam fanns inte på någon av dessa personers tid. Månguden allah har funnits däremot sen Mose dagar, och Gud i bibeln förbjuder tillbedjan av månen.

"3.Man tillber alrig en av profeterna man tillber endast Gud."

Det har du rätt i, muslimer tillber bara allah.


Jim:
"För de som orkar läsa den är den faktisk mycket bättre än Bibeln, mer poetisk och inte lika arg. Underhållande läsning till och med. Och det är oerhört intressant att se likheterna. Och släktskapet med judarna. :)"

Hahah, jasså? Du har missat att läsa Bibeln, har man märkt i inläggen innan, ändå är du snabb att säga att koranen är bättre? koranen kunde du inte heller har man märkt, ändå fast du uttalat dig om den. Du har missat en viktig sak, hur tror du dig det kommer att det finns lite likheter i koranen med bibeln? Kan det möjligtvis vara för arabien var befolkat av kristna och judar, som muhammed, talade om deras religioner med, (läs haditerna) tillslut dödade muhammed dom, efter att han skrev ett fredsavtal med dom, han dödade dom för att dom inte ville bli muslimer, för att kristna och judar inte kunde känna igen allah som deras Gud.


"It is He Who sent down to thee (step by step), in truth, the Book, confirming what went before it; and He sent down the Law (of Moses) and the Gospel (of Jesus) before this, as a guide to mankind, and He sent down the criterion (of judgment between right and wrong)."

Intressant är att koranen till och med säger att en muslim ska titta i bibeln för att se om koranen stämmer, tror du dom finner att den gör det, nej.

"Let the People of the Gospel judge by that which "allah" hath revealed therein. Whoso judgeth not by that which "allah" hath revealed: such are evil-livers."

Som kristen och inte följa Bibeln, är = ond.

"And We have revealed to you the Book with the truth, verifying what is before it of the Book and a guardian over it, therefore judge between them by what Allah has revealed, and do not follow their low desires (to turn away) from the truth that has come to you; for every one of you did We appoint a law and a way, and if Allah had pleased He would have made you (all) a single people, but that He might try you in what He gave you, therefore strive with one another to hasten to virtuous deeds; to Allah is your return, of all (of you), so He will let you know that in which you differed"

Men sen ändras det, nu ska kristna och judar följa "Allah" (som inte kan vara den Gud som finns i Bibeln).
Sen för att inte glömma,

"O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people."

2006-02-11 @ 17:09:58
Postat av: Vänster Kalle

"If thou wert in doubt as to what We have revealed unto thee, then ask those who have been reading the Book(Bible) from before thee: the Truth hath indeed come to thee from thy Lord: so be in no wise of those in doubt."

2006-02-11 @ 17:29:57
Postat av: jim-tzu

Tack än en gång Riikka. :)

Jag var så hääär nära att slussa in honom i en logisk återvändsgränd.

Aaaahhh...

Nu struntar jag i det här.

Två felaktigheter till bara i informationen som nu förmedlades från min länk:

Att Muhammed inte får avbildas är en tvistefråga, vissa muslimer har avbilder, medans andra istället har avbilder i form av text som beskriver profeten(men det här visste givetvis du).

Att muslimer bara tillber Allah är givetvis en filosofisk fråga eftersom det är Mohammed förmedlat Koranen.

Att Mohammed varken kunde läsa eller skriva är nog det första korrekta du skrivit.

För någon som så bestämt hävdar att: Nej, det var inte i Hebreerbrevet som Kain dödade Abel tycker jag det är aningen lustigt att du säger att jag inte läst Bibeln. Att du inte ens reagerade över mina ironiska utlägg tyder för mig på att du kanske inte är direkt ärlig i det du skriver utan snarare försöker få fram en ideologi baserad på lösryckta argument.

Många av citaten du slängt dig med har jag kommit i kontakt med tidigare, i andra sammanhang, och som jag ser det reflekterar dom mer den som citerar än det som citeras. Det är ungefär lika ovanligt att de citeras som att Första Mosebok gör det när det kommer till homosexualitet t.ex. Jag har lagt upp en bra och balanserad översättning av tre tolkare som arbetar sida vid sida, jag föreslår att du läser den.

Vore också trevligt om du kunde lägga upp en länk till sidan du hämtat dina citat ifrån.

Ibland är upp - ner och vänster - höger. :)

Ching, ching.

2006-02-11 @ 18:16:29
Postat av: Riikka

Vänster Kalle.

Var kul med svar!
Så nu tar om några saker. ;o)

Att Muhammed inte kunde skriva eller läsa känner jag väl till.Det är därför muslimerna är övertygade om att han var en äkta profet.Koranen bevarades mustligt i många år tills den skrevs ned.Du nämner en jude har denna jude ett namn?Självfallet kan det ha varit en jude som skrivit ned Koranen eftersom Muhammed t.om hade en judisk granne.Det är inte det som är poängen om vem som skrivit ned den.

Att Koranen förmedlades via en ängel vid namn Gabriel är inget oklarhet sen om det är samma ängel som näms i Bibeln kan jag knappast veta.Men det råder ingen oklarhet i att namnet stämmer.

Gällande bildförbud..sorry där får du underkänt.Det är nämligen så att det faktiskt råder bildförbud gällande att avbilda profeter inte bara det alla levande personer faktiskt.Fotografier är enligt vissa även de förbjudna.Däremot så skiljer sig denna åsikt mellan shia/sunni muslimer.Shia muslimerna accepterar avdildningar dock ej sunni muslierna.Sen är det ju långt ifrån alla som följer det, men nu talar vi om islam inte personliga åsikter.Även statyer är helt förbjudna i muslimska hem.
På tal om att visa Muhammed undrar jag om du sett en film som heter "The Messenge" ´The story of islam,en gammal film.Där de inte visar Muhammed alls, skådisarna är bl.a Anthony Quinn.Jag kan rekomendera den filmen.Undrar inte du över varför de inte ens har en skådis som spelar Muhammed?Fundera på det lite.

Du skrev att det var tveksamt om Jesus är en profet enligt islam.Jo då det är han.Och de har även mkt respekt för Jungfru Maria.Som jag nämnde förut finns det ett helt kapitel om Maryam (Maria) mor till Jesus (Isa).
Ha en trevlig kväll! mvh

2006-02-11 @ 19:44:12
Postat av: Riikka

Bevarades muntligt . stavade fel är en aning stressad till tvättstugan. ses igen hejdå!

2006-02-11 @ 19:46:01
Postat av: Vänster Kalle

"Tack än en gång Riikka. :)
Jag var så hääär nära att slussa in honom i en logisk återvändsgränd.
Aaaahhh...
Nu struntar jag i det här."

Hahah, jaja ironin har du kvar men inga svar, men det visste man redan. ;)

"Två felaktigheter till bara i informationen som nu förmedlades från min länk:"

Felaktigheter, du får gärna visa vad som är fel, du har inte kunnat visa nått innan, så jag har inte höga förhoppningar nu heller?!

"Att Muhammed inte får avbildas är en tvistefråga, vissa muslimer har avbilder, medans andra istället har avbilder i form av text som beskriver profeten(men det här visste givetvis du)."

Visa mig en vers från koranen eller haditerna som säger att muhammed inte får avbildas!
Det finns inte.

"Att muslimer bara tillber Allah är givetvis en filosofisk fråga eftersom det är Mohammed förmedlat Koranen."

Det stämmer inte, "gabriel" har förmedlat koranen till muhammed från allah. Det är intressant att du tänker på det sättet, jag menar det inte nått nytt. Men om du inte visste vem darwin var, och ändå trodde på evolutionsteorin, vad tror du på då?

"Att Mohammed varken kunde läsa eller skriva är nog det första korrekta du skrivit."

Ironi igen? ;) Men är du säker på att han inte kunde skriva, hur kan du vara det, jag kanske gillrade en fälla?

"För någon som så bestämt hävdar att: Nej, det var inte i Hebreerbrevet som Kain dödade Abel tycker jag det är aningen lustigt att du säger att jag inte läst Bibeln. Att du inte ens reagerade över mina ironiska utlägg tyder för mig på att du kanske inte är direkt ärlig i det du skriver utan snarare försöker få fram en ideologi baserad på lösryckta argument."

Ironi kan hjälpa när man försöker slingra sig, från fara tex, det är väldigt vanligt, och det är nått av det grundläggande man får lära sig i prykologi. Faran för dig verkar vara att du kan ha fel, för mig spelar det ingen roll i den bemärkelsen, har jag fel och får ett svar så ändrar jag mig. Vad är det som är lustigt? Du har säkerligen läst i Bibeln, det har dom flesta, men du kunde inte det du berättade om, det är skillnad.

"Många av citaten du slängt dig med har jag kommit i kontakt med tidigare, i andra sammanhang, och som jag ser det reflekterar dom mer den som citerar än det som citeras. Det är ungefär lika ovanligt att de citeras som att Första Mosebok gör det när det kommer till homosexualitet t.ex. Jag har lagt upp en bra och balanserad översättning av tre tolkare som arbetar sida vid sida, jag föreslår att du läser den."

Vart hittar du homosexualitet i 1 Mos? I 3 Mos står det om homosexuella handlingar, det vet jag inte, du kan lära mig om 1 Mos. Värför ber du mig att läsa där jag brukar läsa i koranen och haditerna? Kan lägga in vad som ska göras med homosexuella i koranen, och vad dom gör med dom i muslimska länder "idag". Räcker det inte med att alla judar och kristna ska dödas enligt islam?

"Vore också trevligt om du kunde lägga upp en länk till sidan du hämtat dina citat ifrån."

Som jag skrev innan, från samma som du hittade till, kanske rentav idag? http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/

"Ibland är upp - ner och vänster - höger. :)"

Och ibland är huvudet inte på sitt skaft. ;)

"Ching, ching."

Hong Kong

2006-02-11 @ 23:20:24
Postat av: Vänster Kalle

Riikka:

"Vänster Kalle.

Var kul med svar!
Så nu tar om några saker. ;o)"

Kiitos, oli kiva!

"Att Muhammed inte kunde skriva eller läsa känner jag väl till.Det är därför muslimerna är övertygade om att han var en äkta profet.Koranen bevarades mustligt i många år tills den skrevs ned.Du nämner en jude har denna jude ett namn?Självfallet kan det ha varit en jude som skrivit ned Koranen eftersom Muhammed t.om hade en judisk granne.Det är inte det som är poängen om vem som skrivit ned den."

Tyvärr, namnet på den Juden som blev mördad av muhammed, (för att han inte konverterade till islam, plus resten av medina för den delen med)har jag inte i huvudet, men om du vill ha det kan jag nog hitta det. Jag tror att det inte kan vara allt för svårt att hitta på nätet heller.
Är du säker på att muhammed inte kunde skriva och läsa? Finns nämligen många verser i islams heliga skrifter som säger emot det.

"Att Koranen förmedlades via en ängel vid namn Gabriel är inget oklarhet sen om det är samma ängel som näms i Bibeln kan jag knappast veta.Men det råder ingen oklarhet i att namnet stämmer."

Det är samma ängel som i bibeln i alla fall om man ska tro koranen, som försöker sig säga det. Precis som Jesus och andra personer i koranen som inte stämmer med bibeln heller.
Inga oklarheter heller att muhammed blev så rädd och att han trodde gabriel var en demon heller, om man kan koranen. Det är mycket som koranen säger sig vara när det gäller bibeln, men om man jämför dom emellan så ser man att koranen inte stämmer i andra ställen heller, med bibeln.

"Gällande bildförbud..sorry där får du underkänt.Det är nämligen så att det faktiskt råder bildförbud gällande att avbilda profeter inte bara det alla levande personer faktiskt.Fotografier är enligt vissa även de förbjudna.Däremot så skiljer sig denna åsikt mellan shia/sunni muslimer.Shia muslimerna accepterar avdildningar dock ej sunni muslierna.Sen är det ju långt ifrån alla som följer det, men nu talar vi om islam inte personliga åsikter.Även statyer är helt förbjudna i muslimska hem."

Nej, jag tycker du får underkänt. Det finns inga förbud på att avbilda muhammed. Jag kan fråga dig med att visa mig och andra som läser detta om vart dom står i koranen eller haditerna. Det finns förbud för avgudabilder och avbildnigar av allah dock, snarlikt med bibeln. Det finns förmaningar om att änglar inte kommer in i dennes hem där det finns en bild/målning på en människa tex. Man får inte ha en hund hemma heller enligt koranen. Det kändes extra kul att se att Jan Hjärpe, som är islamolog, säger det samma, finns inga direkta förbud mot att avbilda muhammed.

"På tal om att visa Muhammed undrar jag om du sett en film som heter "The Messenge" ´The story of islam,en gammal film.Där de inte visar Muhammed alls, skådisarna är bl.a Anthony Quinn.Jag kan rekomendera den filmen.Undrar inte du över varför de inte ens har en skådis som spelar Muhammed?Fundera på det lite."

Jag hade filmen :)
Jag har funderat på det mycket och därför sökt i koranen och haditerna om det, och det finns inget bildförbud på att avteckna muhammed. Då blir funderingarna istället, värför säger man att muhammed inte få avbildas?

"Du skrev att det var tveksamt om Jesus är en profet enligt islam.Jo då det är han.Och de har även mkt respekt för Jungfru Maria.Som jag nämnde förut finns det ett helt kapitel om Maryam (Maria) mor till Jesus (Isa).
Ha en trevlig kväll! mvh"

Är Isa i koranen kanske nån annan?
Nej jag var inte tveksam, Jesus från bibeln, kan inte vara en profet för allah. Jesus är Guds son enligt bibeln, och enligt koranen är han inte det. Den som säger att allah har en son är av satan säger koranen.
Den som säger att Jesus inte är Guds son är av antikrist, säger Jesus själv i bibeln. Det säger sig självt att Jesus inte är nån profet för en mångud om bibeln varnar för att tillbe månen, särskilt när den Jesus i koranen inte stämmer med ögonvittnena i bibeln, som själva träffade och hörde Jesus.

Mvh Vänster Kalle

2006-02-11 @ 23:48:06
Postat av: Vänster Kalle

Kunde muhammed skriva??

http://www.imamreza.net/eng/imamreza.php?id=4880

Det är en muslimsk sida, så anklaga inte mig.
Den handlar om, Den 10åriga "Hudaibiyah" fredsplaenen. Sen vad som hände efter dom 10åren är ökänt, då kom "the sword of Islam" fram.

"With this aim in view he signed the peace treaty with the Quresh and showed a high and uncommon measure of flexibility."

"The treaty he signed in the 8th year of the Hijri Era with the idolaters of Quresh was even criticized by some ignorant and unwise persons, but with the passage of time it was proved that flexibility was necessary for future success."

2006-02-12 @ 02:15:37
Postat av: Vänster Kalle

Muhammeds kärleksfulla dom över en tjuv:

En tjuv fördes fram inför Profeten. Han sade: Döda honom. Folket sade: Han har begått stöld, Allahs Apostel! Då sade han: Hugg av hans hand. Så hans högra hand höggs av. Han fördes fram en andra gång och han sade: Döda honom. Folket sade: Han har begått stöld, Allahs Apostel! Då sade han: Hugg av hans fot. Så hans vänstra fot höggs av. Han fördes fram en tredje gång och han sade: Döda honom. Folket sade: Han har begått stöld, Allahs Apostel! Då sade han: Hugg av hans hand. Så hans vänstra hand höggs av. Han fördes fram en fjärde gång och han sade: Döda honom. Folket sade: Han har begått stöld, Allahs Apostel! Då sade han: Hugg av hans fot. Så hans högra fot höggs av. Han fördes fram en femte gång och han sade: Döda honom. Så vi förde honom därifrån och dödade honom. Vi släpade honom därefter till en brunn, slängde ner honom och kastade stenar över honom."

2006-02-12 @ 02:28:18
Postat av: Riikka

Ja mitt långa inlägg med svar och olika hänvisninga togs inte med tyvärr, som jag skrev i går, det är bara att beklaga det.Så jag kan tyvärr inte ge fler svar eftersom de inte publiceras.
Ha det bra! mvh Riikka

2006-02-12 @ 13:47:36
Postat av: yahoo

[URL]http://www.yahoo.autorita.org[/URL] http://www.yahoo.autorita.org

2006-10-10 @ 14:08:02
Postat av: google

[URL]http://www.google.sollazzo.org[/URL] http://www.google.sollazzo.org

2006-10-15 @ 19:54:42
Postat av: Sexy

Hei! luogo che interessante avete fatto, ben cotto![URL]http://www.sexy.sollazzo.org[/URL] http://www.sexy.sollazzo.org

2006-10-23 @ 03:38:15
Postat av: Italia

Hei! luogo che interessante avete fatto, ben cotto! http://www.italia.cascata.org

2006-10-26 @ 11:56:20
Postat av: Babbo

Buon luogo piacevole senza qualsiasi cosa dispari, ben progettata! http://www.babbo.nat3rismo.org

2006-11-04 @ 15:26:32
Postat av: Bimbo

Luogo interessante, buon disegno, lo gradisco, signore! =) http://www.bimbo.genovka.org

2006-11-11 @ 20:17:03
Postat av: Azzurra

Buon luogo, congratulazioni, il mio amico! http://www.azzurra.genovka.org

2006-11-11 @ 20:20:26
Postat av: Trenitalia

Leggo ed imparo sul vostro luogo. grazie! http://www.trenitalia.miplano.org

2006-12-02 @ 01:47:30
Postat av: liberi

http://www.liberi.mi7lan46.org

2006-12-06 @ 11:42:40
Postat av: pompini

http://www.pompini.mi7lan46.org

2006-12-06 @ 11:42:46
Postat av: musica mp3 gratis

http://www.musica-mp3-gratis.mi7lan46.org

2006-12-06 @ 11:42:55
Postat av: musica

http://www.musica.su0ereva99.org

2006-12-06 @ 11:45:01
Postat av: meteo

http://www.meteo.su0ereva99.org

2006-12-06 @ 11:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

  PRENUMERERA
bloglovin
  DELA DENNA SIDA
Bookmark and Share
  RSS
RSS 2.0
Copyright 2005-2011
Mikael Glännström
. . . . . . .