JAG HAR FLYTTAT!

MIN BLOGG MITT FÖRETAG SJÄLVHJÄLP
GLANNSTROM.SE
-
MIN NUVARANDE BLOGG
HAPPYRESEARCH.SE
 -
FRÄMJAR PSYKOLOGISKT VÄLMÅENDE
ONLINETERAPI.NU
 -
INFORMATION OM PSYKOLOGI OCH SJÄLVHJÄLP
  . . . . . . . . . . .  
  AKUT HJÄLP
  GRATIS SJÄLVHJÄLP 
  PSYKOLOGINS HISTORIA
  PERSPEKTIV
  DIAGNOSER
  BEHANDLINGAR
  FORSKNING
  UTBILDNING
  LÄNKAR
  KONTAKT
  OM MIG
   
 
SÖKLÄNKAR
BlogRankers.com Politik bloggar Blog Flux Directory Bloggtoppen nyligen.se
SENASTE INLÄGG
Mentorskap / Stödperson Nytt utseende! Sokrates och Psykologistudenten flyttar... länge leve psykologiblogg.se! Promenad i solen Detta borde varit jag... och detta är jag! Ändrade planer Mitt liv som forskare Dissociation och Träning Dagens Snopp Kommentar Vad är det värsta som kan hända? Sega dagar Smärtlindring är inte dödshjälp Dröm om föreläsning En hemsk värld? Vad är en vedmaskin? Tillbaka i Örebro Who wants to live forever? Lär dig att studera effektivt! Film - Shutter Island (2010) Grekisk Plankstek på Efesos
KATEGORIER
Bilder Blogg Buddhism Citat Dagens Babe Dikter Disciplin Film Filosofi Forskning Fragment Frågor och Svar Föreläsningar Grekland Idrotts-Glänne In English Internet Jobb Karriär-Glänne Klinisk psykologi Konst Kontoret Krönikor Kärlek Lika som bär Livet enligt Glänne Livsstil Medkänsla Länkar Mat Meditation Mode Motsatsfilosofi Musik Noveller Nyheter Nöje Om mig Pengar Poker Politik Politiskt (in)korrekt Populism Privata noteringar Psykologi Relationer Resa Rubriker Sex Självhjälp Spex-Glänne Sporten Svammel Träning Val 2010 Veckans Freud Video Vägen Tillbaka Vänner Youtube Youtubetriss
ARKIV
April 2011 Maj 2010 April 2010 Mars 2010 Januari 2010 December 2009 November 2009 Oktober 2009 September 2009 Augusti 2009 Juli 2009 Juni 2009 Maj 2009 April 2009 Mars 2009 Februari 2009 Januari 2009 December 2008 November 2008 Oktober 2008 September 2008 Augusti 2008 Juli 2008 Juni 2008 Maj 2008 April 2008 Mars 2008 Februari 2008 Januari 2008 December 2007 November 2007 Oktober 2007 September 2007 Augusti 2007 Juli 2007 Juni 2007 Maj 2007 April 2007 Mars 2007 Februari 2007 Januari 2007 December 2006 November 2006 Oktober 2006 September 2006 Augusti 2006 Juli 2006 Juni 2006 Maj 2006 April 2006 Mars 2006 Februari 2006 Januari 2006 December 2005 November 2005 Oktober 2005 September 2005 Augusti 2005 Juli 2005 Juni 2005 Maj 2005
Hälsa
 
 
 
 
Jan Guillou frågar - Sokrates svarar
Jan Guillou i sin senaste krönika (som jag här stjäl, utan dåligt samvete), angående ettor och nollor:

(Sokrates kommentar inom parantes)


Julen är en bra tid, var åtminstone förr, att diskutera moral. Jag tänker närmast på den stora svenska tjuvnaden. Ty på ett nytt marknadsområde är just Sverige världsledande i stöld.

Nämligen stöld av cd-skivor, filmer och böcker via nätet. En av polisen väl känd liga på 87 personer sprider 140 000 cd-skivor per år och 187 000 svenskar delar ut gratis film via nätet.

Jag slår upp ordet "stöld" och får svaret: "tillägnande av annans egendom", vilket betyder "ta del av annans egendom". Tar man då del av någon annans egendom när man laddar ner en låt, eller bok? Jag är osäker på den punkten. Visst tar man del av de ljud som lyder ur högtalaren och de bokstäver som står på skärmen. Men man tar inte del av någons "egendom" eftersom ingen äger ljuden i högtalaren och eftersom ingen äger bokstäverna på skärmen. Inte heller äger någon de ettor och nollor som laddas ner.

Däremot blir det stöld om detta kopieras till en CD-skiva eller skrivs ut på papper, eftersom det då blir en piratkopia. Dock är det inte olagligt, för privat bruk, då ingen blivit dömd för det.
  
För bokbranschen är nätmarknadens tjuvar ett något mindre problem, mest beroende på att det är obekvämt att läsa en roman från skärm och dyrt att papperskopiera den. Undantaget är studielitteratur, studenterna stjäl kurslitteratur som korpar. Ordföranden för Sveriges förenade studentkårer, Niclas Sigholm, har försvarat denna särskilda studentkriminalitet med påståendet att det är för dyrt i förhållande till för låga studielån att betala för studielitteraturen.

Lånar man 7000 i månaden är det ganska dyrt att köpa litteratur för ca 500 kronor i månaden (som man visserligen kan sälja sedan för halva summan). Finns det lagliga sätt att ta del av studielitteraturen så är det inte i sig omoraliskt. Och olagligt är det inte, då jag inte känner till någon som blivit dömd för att ha laddat hem studielitteratur? Frågan är om det är moraliskt att tvinga elever betala för studiematerial?

I alla fall... STJÄL kurslitteratur gör man om man stjäl en bok. Att ladda ner ettor och nollor är inte samma sak, även om man kan kalla det för snatteri om man vill. Det är då dock en ganska godtycklig definition.


Det är ett intressant försvar. För ordförande Niclas skulle sannolikt inte försvara studenternas stölder av mat, cyklar och plånböcker med samma argument. Därför att han, liksom helt säkert många svenskar, inte anser att stöld av upphovsrätt är stöld. Sakligt sett, och juridiskt, är det visserligen samma sak att stjäla en film i butik som att stjäla den på nätet. Men det känns inte på samma sätt.

Mat, cyklar och plånböcker finns inte att ladda hem, Jan...

Sakligt och juridiskt är det inte alls samma sak att ladda hem en film på nätet, som att stjäla den i butik. Ingen har blivit dömd för att ha laddat hem en film. Ett par har blivit dömda för att ha spridit film på nätet, däremot. Så du har fel där, Jan. Du kan inte säga att det är "samma sak, rent juridiskt", när det är ett högst oprövat fenomen. Det är din egna slutsats.
  
Hårdast drabbad av denna nya form av stöld är den svenska musikbranschen. Sedan 2001 har skivbranschens omsättning minskat med hela 42 procent och cirka 8Ì´1;000 personer har blivit arbetslösa. Därför att över en miljon svenskar stjäl musik på nätet.

Laddar hem musik. Vilket inte är olagligt. Att branchens omsättning har minskat, kan också bero på att branchen tidigare hade orimligt höga priser och att dessa har minskat kraftigt genom globaliseringen som tillåter billigare framställning av CD-skivor. Så vi ska inte skylla minskningen på nerladdning av musik, även om det är troligt att det påverkat försäljningen.

Eftersom tekniken är densamma över hela världen måste man fråga sig varför just svenskar stjäl så mycket mer än alla andra. En liten del av förklaringen är nog att risken att åka fast är liten. Hittills har bara två svenskar släpats inför rätta för stöld av filmerna ”Den tredje vågen” och ”Hip hip hora!” Och för det fick de 80 dagsböter, strax under 20 000 kronor.

Ja, och de blev dömda för att ha SPRIDIT filmen. Inte för att ha LADDAT NER DEN. Det hoppas jag att du har noterat, Jan?
  
Men en mycket större del av förklaringen till den svenska tjuvnadens världsledande ställning måste finnas i våra attityder. En del av de ungdomar som organiserar denna stöldmarknad framträder då och då i medierna med ett politiskt försvar för sin kriminalitet. De säger sig exempelvis vara motståndare till upphovsrätt och menar att det är demokratiskt att sprida upphovsskyddade verk eftersom exempelvis amerikanska filmbolag är rika. Samma försvar som studenternas ordförande presenterade.

Nja... jag skulle nog komma med försvaret att tider förändras. För ett antal år sedan tyckte vissa att det var omoraliskt att spela av radion med hjälp av kassetter... Inga sådana ord hörs nu, eftersom det anses självklart att man ska kunna spela in saker från radion för eget privat bruk. Att ladda hem upplevelser i form av ljud och bild kan helt enkelt inte göras olagligt eftersom det inte är någonting annat än ettor och nollor som "stjäls". Upphovsrätten bryts först när materialet kopieras eller sprids.

Jag är dock ingen motståndare till upphovsrätt... utan endast en enkel filosof.


Viss trovärdighet har dessa ungdomliga ligaledare såtillvida att de faktiskt arbetar utan vinst. De stjäl för själva principens skull. När min senaste roman gavs ut som ljudbok dröjde det bara några timmar innan någon fildelare köpt boken för att genast lägga ut den på nätet.

Kul att du uttalar "ungdomligt" så tydligt... Precis som om det vore något negativt med att vara ungdom... Längtar du tillbaks, Jan? Var glad att människor vill lyssna på dina ljudböcker. Det tjänar du på, kan jag meddela! Tider förändras nämligen Jan... och det gäller att skapa sig ett namn... vilka "moraliska principer" som än är aktuella. (hos "ungdomarna")
  
Jag antar att han skulle försvara sig med att det var en demokratisk stöld som dessutom inte drabbade någon fattig. Det senare var förstås sant, om han bara tänkte på författaren. Men de 8 000 personer som tjuvarna gjort arbetslösa inom musikbranschen var inte textförfattare och kompositörer utan snarare studiopersonal. Situationen är ungefär densamma när det gäller litteratur. Utom studielitteratur, för där kan dagens studenter stjäla bort hela utgivningen av svensk studielitteratur. Vilket drabbar de studenter som kommer härnäst.

Som sagt, tider förändras och vi ska inte skylla "nerladdande ungdom" på denna förändring. Marknader blir hårdare, små musikföretag köps upp av större och drabbar på detta sätt personalen. Marknaden håller på att förändras och produktionen måste förändras med den.
  
Polisen är dessvärre inte mycket att hoppas på när det gäller dessa tjuvar. Rikspolisens it-enhet är dränkt i barnporr, den it-brottslighet som politikerna prioriterar.

Ja... jag tycker nog att det är bra att IT-enheter prioriterar grövre brottslighet.

Alltså måste man försöka få de unga tjuvarna – huvudsakligen män under 30 år – att begripa att stöld är stöld och att upphovsrätt inte är odemokratiskt. För om de nu tycker så mycket om musikverket A eller boken B eller filmen C – varför skulle just upphovsmännen fråntas lön för mödan? Utan upphovsrätt skulle det ju inte kunna göras musik, film eller litteratur.

Det stämmer! Men detta bör ske med korrekta argument och sakliga diskussioner. Du bryter direkt mot detta, genom att demonisera nerladdare som "tjuvar". Det kommer bara att uppmuntra dom, så det hjälper inte ett dugg. Istället kan vi börja prata om vilket BÄTTRE upplevelse det är att gå på BIO, eller att besöka en KONSERT, eller gå ut och DANSA till musik. Att ha en box i sin DVD-samling, eller att ha en CD med fodral och tillbehöv i sin SKIVSAMLING, eller en bok i sin BOKHYLLA. Jo, Jan... tider förändras förstår du... marknader förändras. INTRESSET för det skapade, är vad som är viktigt. Kring detta, kommer det finnas arbeten, även om dessa kommer att bytas ut med tiden.

Ett problem som har med attityderna att göra är att de unga nättjuvarna möter viss uppskattning på våra kultursidor som om det vore lite ”vänster” att stjäla just upphovsrätt, eller lite idealistiskt tjusigt, ungefär som klotter. Det är till att aningslöst såga av den gren man själv sitter på. Utan upphovsrätt inga kulturjournalister heller, för den delen.

Frågan är vem som sågar av grenen... De kanske har förstått att INTRESSET för det skapade, är vad som är viktigast. Sedan måste de naturligtvis stå för det dom säger...
  
Rent ideologiskt kokar hela frågan ner till ett enda påstående, som jag härmed med övertygelse framför: Det är inte socialistiskt att stjäla, ens från författare.

Jag vore mycket intresserad av att höra någon hävda motsatsen.

God jul! - Jan Guillou


Exakt hur du kommer in på ämnet "socialism" har jag svårt att förstå... Frågan är om det är:

1. Omoraliskt att ladda hem ettor och nollor.
2. Olagligt att ladda hem ettor och nollor.
3. Stöld att ladda hem ettor och nollor.

Jag säger för tillfället "Nej" på alla dessa frågor.

Finns det bättre alternativ? Ja, naturligtvis. Fokusera på dessa, istället för att sitta på en gren och försöka såga av en annan...

God Jul, Jan!

Mvh Sokrates

Time 2005-12-25 @ 16:06:17 Permalink Krönikor Trackbacks ()
Comment KOMMENTARER (14)
KOMMENTARER

Postat av: Anton Dackenberg

Ahh, självgode gammel-Guillou har varit i farten igen ser jag...

Nej, jag tror inte jag tänker sluta ladda ner roliga spel för att han säger det... :)

2005-12-25 @ 22:09:21
URL: http://ssu.se
Postat av: Sokrates

Kom ihåg att det inte är socialistiskt att stjäla, Anton! (vad det nu betyder..)

2005-12-25 @ 22:29:46
URL: http://sokrates.webblogg.se
Postat av: Anton Dackenberg

Äh, piratkopiering är ju do-it-yourself fördelningspolitik i ett nötskal... :P

Alla som jag känner som är mer eller mindre rika kan ju utan vidare gå och köpa spelen i butik, och de gör det också. Vi andra, ja vi sparar både en hel massa jäkla pengar och har förbannat roligt på köpet. Jag lider inte med Jan Guillous minskade intäkter, eller skivbolagens minskade profit om man säger så....

2005-12-26 @ 02:12:16
URL: http://ssu.se
Postat av: David

Jag håller fullständigt med dig om distinktionen mellan stöld och brott mot upphovsrättslagstiftningen. Det ÄR helt enkelt inte samma sak, men man kan ju förstå att nöjesindustrin vill sammankoppla kopiering med ett ord som har avgjort dålig klang. Däremot är jag inte lika säker på dina två andra slutsatser...

(2)Är det olagligt att ladda hem ettor och nollor? Ja, det kan det vara, det vet du alldeles säkert om. Även för enskilt bruk. IANAL, men även om man kan ha tekniska åsikter om när en följd av ettor och nollor blir ett skyddat verk (se t.ex. det här för en kul betraktelse) så tror jag att man måste ta lagstiftarens mening i beaktande. Sen kan man ju ha åsikter om lagstiftarens mening är bra.
(1) Är det omoraliskt att ladda hem ettor och nollor? Svårare fråga. Men jag skulle nog luta åt att det är det, i det fall det är olagligt. Visserligen tillåter nog de flesta moraliska system att man bryter mot lagen i speciella fall, men en moral som skulle låta en att rutinmässigt bryta mot lagen för sitt eget höga nöjes skull skulle nog ses som misstänkt. Jag skulle tro att man är lite inne på ett sluttande plan där.

Jag skulle tro att det bästa man kan göra är att lobba för att upphovsrättslagstiftningen ska hållas begränsad i tid, samtidigt som man bör uppmuntra artister att släppa sina verk under mer liberala licenser. Skivbolagens tid är förbi, i en tid när det är så lätt att mångfaldiga ett verk duger det inte att försöka ha monopol på just detta. Låt oss hoppas att nya affärsmodeller kommer fram så att man kan lyssna och se sina favoritartister med gott samvete. OCH... sist men inte minst, något som jag irriterar mig på hos t.ex. Jan Guillou i texten ovan är att han propsar på att artister måste få "lön för mödan"... någon sådan RÄTT finns inte!

2005-12-30 @ 01:33:02
URL: http://tankeorganisation.blogsome.com
Postat av: Sokrates

Håller med dig David. Vissa ettor och nollor är naturligtvis olagliga att ladda ner. Det är olagligt att tex ladda ner dom från en musikproducent. Då är det stöld. Men det är inte olagligt att ladda ner ettor och nollorna i sig. Det måste sättas in i ett olagligt sammanhang i så fall. (tex stjäla från en annan dator)

Det kanske också är omoraliskt om man ser på det rent teoretiskt. Att man laddar hem någon, som någon annan inte vill att man ska ladda hem (som dessutom har upphovsrätten till materialet) Ur en praktisk vinkel är det lite knepigare... då jag både tror att det tjänar en nytta om ett material sprids (om syftet är att det ska sälja och bli ett namn) samt att det är bra för både demokratin och lyckan om det finns upplevelser att erfara genom att ladda hem ettor och nollor, för de som kanske inte har råd med nåt mer än en internet- uppkoppling.. Helt omoraliskt är det naturligtvis att tjäna pengar på någon annans produkter.

Som jag skrev i slutet, det finns ju bättre upplevelser att köpa och det är detta branscherna bör fokusera på.

2005-12-30 @ 13:02:39
URL: http://sokrates.webblogg.se
Postat av: Nemo

Intressant tankeexeperiment du har Sokrates - genom att ladda ner ettor o nollor är du untouchable...

Tveksamt resonemang tycker jag. Resultatet av dessa ettor o nollor blir ljud, film eller annan media.

Samma sak meden bok - är det olagligt att sammanfoga små, små bläckpunkter på papper? Varje bokstav för sig är väl ganska oskyldig.

I övrigt ger du Janne G en värdig match...

I sinnesro

Nemo

2005-12-30 @ 16:01:31
URL: http://12steg.blogspot.com
Postat av: Sokrates

Nemo. ÄR det olagligt att sammanföra små bläckpunkter på ett papper? Låt säga att jag skriver ner Jan G.s bok i ett anteckningsblock för eget bruk. Har jag då brutit mot någon lag?

Att resultatet blir Jan G.s bok är inte i sig olagligt, liksom ettor och nollor som blir musik eller film.

Och untouchable menar jag inte att man är. Men man kan inte sno ettor och nollor.. det är min poäng :) (eller man kan sno dom... tex genom att hacka, men då ej i egenskap av någonting)

Mvh Sokrates

2005-12-30 @ 16:36:14
URL: http://sokrates.webblogg.se
Postat av: jim-tzu

Man kanske borde diskutera vad som motiverar en lag? Ett allmänt samförstånd över ett civiliserat ramverk för trygg samlevnad eller multimediajättars skrupelfria jakt på monopol och konsumentstyrning? (Alternativt moralistiska dogmer eller förmynderi).

Det där var en retorisk fråga...

Om skivbolag och skivbransch verkligen var intresserade av att skydda konstnärens verk och odlingsmedium skulle de givetvis inte köpa upp alla små bolag och döda mångfalden. Näääää?

Vad var det nu för argument de använde för att få igenom lagen ifrån första början? Hmmm... Det var ett. Det andra:

Att bolagen skulle förlora pengar på fildelningen är bara nonsens. Samma diskussion uppstår alltid med ungefär tio års mellanrum. Såväl filmindustrin som musikindustrin har alltid tvingas ner på knäna innan de tvingats släppa fram nytänkande(allt är relativt). Inte förrän då har marknaden svängt.(ex. Tarantino, Nirvana - nittiotal - är det någon som känner sig sugen på att fördjupa sig i ämnet kan jag ge den exakta rörelsen från "Pulp Fiction" och vilka effekter den hade på industrierna, vilka skådespelare som fick genombrott, vilka regissörer som hängde med i den vågen, samt de skådespelare som lyftes fram av de regissörerna. Industrin har levt på den kreativa perioden i tio år nu. När de uttömt det här alternativet precis som de gjorde i frågan om kassetband och VHS kommer de skifta fokus och börja producera, det är då det vänder. Kan man sin historia förstår man detta. Konsumentstyrning och ambivalens funkar bara så länge, sen kommer en reaktion. Läs: Sex Pistols, Beatles, Stones, Dylan o.s.v. Alla dessa rörelser föregicks av en sårad industri. Pre-Nirvana låg Michael Bolton etta på på trax-listan med Paula Abdul på en hedrande andraplats... för att ta ett exempel. Då hette det att kassetbanden dödat industrin. Britney Spears och överexploatering är ju inget nytt fenomen precis.)

Vad gäller Gillou:

En man som gjort sig förmögen på att så uppenbart rippa Hemingways personlighet och Ian Flemings format kanske inte ska gnälla? Hur kan man rippa en rip-off? Man kanske ska ringa till Flemings grabbar? Nej, vänta nu... Det där talar vi tyst om. Har inte med saken att göra. Finns inga belägg. Hemingway såg nog inte sälar som storvilt för den delen heller. Alldeles förhastat.

På ämnet: dårkur-såpan han gjorde där han dödade sitt mindervärdeskomplex, "Tramsjakt med låtsas Ernst" eller vad det hette - han blåste ju skallen av en säl(olagligt) - i hans egna ord just för att han ville utmana vår rigida moralism och en orättfärdig lag som berövar inuiterna på deras kulturella frihet och är baserade på en strikt känslomässig/egoistisk grund. Sälar är långt ifrån utrotningshotade - om någon inuit vill bättra på sin knappa existens - okej, jag köper det - Jannes dubbelmoral i frågan dock... Kulturell frihet, knapp existens, inte utrotningshotade, missriktad lag. Suck.

Jag minns inte varför han sköt isbjörnen dock, men känner jag Jan var det säkert befrämjande på något sätt. Han slåss alltid för andra Jan. Ahhh... Vilken man. Janne Gurra. Jag tror jag skulle rösta på honom om han ställde upp(inte i valet, jag associerade fritt till "Sophies val").

Janne är nog ganska nöjd så länge han kan fortsätta prångla sina mästerliga tvåöres-deckare och narcissistiska dellusioner i roman-"biografier". Favoritcitat om "Ondskan": "Den som vinner en kamp är inte den som kan slåss utan den som är mest hänsynslös. Om man är tillräckligt hänsynslös kan man ensam besegra ett övermäktigt motstånd". Jo. Och om armarna är längre än två decimeter kan man svinga.

Förresten. Guillou kanske är nyskapande? Hmm... Jag kanske måste överväga detta lite mer noggrant.

....

....

....


Ja, tamejfan! Det är han ju!

Jag tror jag ger honom en helt ny genre:

Ondskan kanske kan hamna under "Banalironismen". En form av icke-ironisk-ironi.

Kanske:

"Riografi". Ingen referens till brasilianska strandpojkar som säljer sig och smörjer blekfeta tanter med lögner.

Låter bra.

Vidare: Hamilton Kliche.

Hamilton kanske kan kategoriseras under en strikt determinism med ett patafysiskt perspektiv?

"Peterminism". Engelskans "peter" + minimalism(tätt sammanlänkat med "peter") + determinism + patafysik.

Nej, nu blev det fel.

Det skulle betyda att Guillous minimala snopp dikterar hans liv och att det är kul på ett absurt sätt. Andemeningen var ju att Hamilton är strikt deterministisk i sin förutsägbarhet och att DET var kul på ett absurt sätt. Sorry, bidde fel. Förlåt Jan.

Eller:

"Idioti". Den kanske inte är hans, men precis som Elvis tar han genren till nya höjder.

Bah.

Jag skulle vilja intubera Jannes anus och svalg simultant och se om han blir självgående.

2006-01-02 @ 11:25:38
Postat av: wallpaper

http://www.lukxi.org/wallpaper

2006-12-19 @ 09:52:34
Postat av: musica gratis

Buona fortuna con il vostro luogo. E abbastanza nice=) http://www.lukxi.org/musica-gratis

2006-12-21 @ 03:38:47
Postat av: fontana

http://www.italyi.org/fontana

2006-12-22 @ 21:00:12
Postat av: napoli

http://www.erotixv36.org/napoli

2006-12-24 @ 10:05:02
Postat av: bambini

http://www.erotixv36.org/bambini

2006-12-25 @ 23:21:23
Postat av: musica gratis

http://www.erotixv36.org/musica-gratis

2006-12-27 @ 11:21:31

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

  PRENUMERERA
bloglovin
  DELA DENNA SIDA
Bookmark and Share
  RSS
RSS 2.0
Copyright 2005-2011
Mikael Glännström
. . . . . . .